Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLundedal Hammar, Emil
dc.contributor.authorEnoksen, Fredrik
dc.date.accessioned2018-12-17T09:35:13Z
dc.date.available2018-12-17T09:35:13Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.description.abstractMassive flerspiller online-spill, MMOG-er, har siden lanseringen av World of Warcraft i 2004 blitt en populær sjanger innenfor digitale spill. Sjangeren har siden vist seg som en utfordring for forskere som arbeider med bevaring. Spillenes komplekse teknologiske oppbygning og struktur gjør oppgaven med å bevare disse spillene for fremtiden, vanskelig. Med min avhandling tar jeg utgangspunkt i cybermedia-modellen, en modell brukt til å definere spill, og anvender den som en ramme for en potensiell bevaringsprosess. Jeg bruker modellens fire variabler, betydingssystem, mekaniske system, materialitet og spilleren, sammen med begreper fra mediearkeologien, samt bevaring av digitale spill. Denne teoretiske rammen anvender jeg direkte på World of Warcraft, i en kvalitativ analyse av spillets formelle elementer, som skissert ut i fra modellen. Analysens argumenter bygger på egne erfaringer fra spillet, samt utvalgt litteratur. Målet med avhandlingen er å kunne fortelle hvordan en kan anvende modellens fire variabler i en bevaringsprosess rundt digitale spill. Blant annet kontekstuell informasjon i form av dokumentasjon fra spillerens tilstedeværelse i spillet, samt dokumenter produsert av spillerne selv, har vist seg å være viktige i arbeidet med å utvikle rutiner for bevaring av MMOG-er for fremtiden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14343
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMDV-3950
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Dokumentasjonsvitenskap: 325en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Documentation science: 325en_US
dc.subjectMedie- og dokumentasjonsvitenskapen_US
dc.subjectBevaringen_US
dc.subjectWorld of Warcraften_US
dc.subjectCybermedia-modellenen_US
dc.titleBevaring av online-spill for fremtiden. En kvalitativ studie av World of Warcraft, fra et bevaringsperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)