dc.contributor.advisor | Nergård-Nilssen, Trude | |
dc.contributor.author | Bruun, Kaja | |
dc.date.accessioned | 2008-06-18T09:06:29Z | |
dc.date.available | 2008-06-18T09:06:29Z | |
dc.date.issued | 2008-05-15 | |
dc.description.abstract | Formålet med masteroppgaven er å prøve å forstå ervervet dysleksi ut fra ulike teorier om lesing. Dette er gjort ved å studere forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi gjennom et kasusstudie med et enkeltcase.
Det er tatt utgangspunkt i to ulike modeller som beskriver avkoding. Toveismodellen er godt kjent i Norge og beskriver avkoding gjennom en fonologisk- og en ortografisk rute som gir leseren tilgang til ordene. Konneksjonistmodellen er mindre kjent i Norge. Den beskriver avkoding ut fra nevral nettverkstenking der ulike strukturer aktiveres for å kjenne igjen ordene.
En afasirammet ble kartlagt med ulikt kartleggingsmateriell for å undersøke hvilke dyslektiske lesevansker han hadde fått etter å ha gjennomgått et slag. Kartleggingsresultatene ga mulighet til å prøve å forstå toveismodellen og konneksjonistmodellen med bakgrunn i ervervet dysleksi.
Ved å drøfte resultatene av kartleggingen opp mot toveismodellen, konneksjonistmodellen og en modell som kombinerer disse to, var det mulig å forstå avkodingsvanskene til caset på ulike måter. Dette vil kunne gi ulik tilnærming til planleggingen av undervisningen i forhold til afasirammede med ervervet dysleksi. | en |
dc.format.extent | 1721126 bytes | |
dc.format.extent | 2060 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | text/plain | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1450 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1235 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-3901 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.subject | afasi | en |
dc.subject | ervervet dysleksi | en |
dc.subject | toveismodell | en |
dc.subject | konneksjonistmodell | en |
dc.subject | kasusstudie | en |
dc.title | Hvilken etasje er jeg i nå? :
Forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi studert gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |