Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStølen, Gerd
dc.contributor.authorJohansen, May-Brith
dc.date.accessioned2008-06-27T10:46:44Z
dc.date.available2008-06-27T10:46:44Z
dc.date.issued2008-05-13
dc.description.abstractTema for min masteroppgave er lærerrollen i høyere utdanning. Jeg tenker spesielt på de pedagogiske utfordringene som lærerne ved høgskolen møter når en stor del av de lærende er godt voksne med realkompetanse. Fordi jeg ønsket å få en dybdeforståelse av den enkeltes mening og opplevelse valgte jeg et kvalitativt forskningsintervju. Jeg har intervjuet fire lærere ved Fagerli høgskole. Utvalget er strategisk, informantene representerer egenskaper som er relevant for problemstillingen, og fremgangsmåten for å velge ut informantene er basert på den tilgjengelighet de har for forskeren (Thagaard 2006:54). Jeg benyttet et halvstrukturert intervju. Min teoretiske forankring er knyttet til voksnes læring. Studien viser at mine informanter mente de godt voksne studentene hadde mye kunnskap med seg, i form av livserfaring og arbeidserfaring. Det var flere ulike pedagogiske metoder som ble benyttet ved høgskolen, men dette kom bare indirekte fram når jeg snakket med mine informanter. De ulike pedagogiske metodene kom fram der de snakket om de ulike læringsarenaer, som demonstrasjonsrommet, klasserommet, veiledningsgrupper, samtalegrupper og kjernegrupper. Lærerne har ulike utfordringer avhengig av hvor, og i hvilken læringsarena de befinner seg. Tre av mine informanter poengterte stor forskjell på studentene fra 1. til 3.studieår. Når studenten blir mere komfortabel i studentrollen, så utjevner det seg. Utfordringene til lærerne gikk spesielt ut på det akademiske språket, og oppgaveskriving. Men de prøvde å legge seg på et nivå i undervisningen, som var tilpasset flest mulig. Utfordringen med stor spredning i alder og erfaring gjorde at mine informanter foretrakk å ha studentene i mindre grupper. Generelt visste altså ikke lærerne hvem som var realkompetansestudenter. Det er unge studenter med realkompetanse og unge studenter med formalkompetanse. Det er voksne studenter med realkompetanse og voksne studenter med formalkompetanse. Studien viser at det er vanskelig å generalisere, fordi det er så individuelt. Lærernes utfordring ligger i å få utvikling hos den enkelte student gjennom de ulike læringsarenaene, slik at de blir kompetente sykepleiere.en
dc.format.extent2518506 bytes
dc.format.extent2068 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1485
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1263
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-6308nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectLærerutfordringeren
dc.subjectRealkompetansestudenteren
dc.subjectVoksenpedagogikken
dc.titleHva innebærer voksenpedagogisk tenkning i dagens profesjonsutdanning?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel