Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPesch, Anja Maria
dc.date.accessioned2019-03-27T11:44:10Z
dc.date.available2019-03-27T11:44:10Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer hvordan syn på flerspråklighet kan være diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn. Med utgangspunkt i neksusanalyse (Scollon og Scollon 2004) studerer jeg barnehagelærernes og foreldrenes syn på flerspråklighet ved å analysere deres språklige praksiser slik de kommer frem i intervjuer. Jeg undersøker hvilke syn på flerspråklighet barnehagelærere og foreldrene uttrykker, og drøfter hvordan disse skaper rom og rammer for samarbeid om barnas språklige praksis og språkutvikling. Analysen belyser hvordan forståelser av flerspråklighet er knyttet til diskurser i barnehagen som sted, til deltakernes historiske kropper og til interaksjonsorden i møtet mellom barnehagelærere og foreldre. Med utgangspunkt i dialogisme (Holquist 2002) forstås foreldresamarbeid som en dialog der ansatte og foreldre deltar, og jeg drøfter hvordan autoritative diskurser og hverdagsdiskurser (Bakhtin 1986) har innflytelse på dette samarbeidet.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://ojs.novus.no/index.php/NOA/index>http://ojs.novus.no/index.php/NOA/index</a>.en_US
dc.identifier.citationPesch, A.M. (2018). Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn. <i>NOA. Norsk som andrespråk, 1-2</i>, 158-188.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1658812
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15080
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.journalNOA. Norsk som andrespråk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectflerspråkligheten_US
dc.subjectforeldresamarbeiden_US
dc.subjectspråklig praksisen_US
dc.subjectneksusanalyseen_US
dc.titleSyn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barnen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel