dc.contributor.author | Netland, Kjell Øystein | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Annfrid | |
dc.contributor.author | Olufsen, Magne | |
dc.date.accessioned | 2019-04-24T11:33:26Z | |
dc.date.available | 2019-04-24T11:33:26Z | |
dc.date.issued | 2019-03-08 | |
dc.description.abstract | I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i
seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag
(science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble
gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges
arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med
studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert
undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved
semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også
gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive
seminarene.<p>
<p>Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til
studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at
læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene
var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et
høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som
fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn
kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både
eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene.
Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til
et bedre klassemiljø for studentene. <p> | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Netland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? <i>Nordic Journal of STEM Education, 2</i>(1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1683966 | |
dc.identifier.issn | 2535-4574 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15223 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordic Journal of STEM Education | en_US |
dc.relation.journal | Nordic Journal of STEM Education | |
dc.relation.uri | https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | Studentaktiv læring | en_US |
dc.subject | seminar | en_US |
dc.subject | klassemiljø | en_US |
dc.subject | læringsutbytte | en_US |
dc.subject | høyere utdanning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |