Show simple item record

dc.contributor.authorNetland, Kjell Øystein
dc.contributor.authorSivertsen, Annfrid
dc.contributor.authorOlufsen, Magne
dc.date.accessioned2019-04-24T11:33:26Z
dc.date.available2019-04-24T11:33:26Z
dc.date.issued2019-03-08
dc.description.abstractI denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene.<p> <p>Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene. <p>en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. </a>en_US
dc.identifier.citationNetland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? <i>Nordic Journal of STEM Education, 2</i>(1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/indexen_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1683966
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15223
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.relation.urihttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectStudentaktiv læringen_US
dc.subjectseminaren_US
dc.subjectklassemiljøen_US
dc.subjectlæringsutbytteen_US
dc.subjecthøyere utdanningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleInnføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record