Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15245Dato
2019Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Haugen, Vivian D.Sammendrag
På 2000-tallet kom tidlig innsats inn i som pedagogisk begrep i Norge og er i
dag et sentralt begrep i den pedagogiske hverdagen i barnehage og skole.
Tidlig innsats skal være et virkemiddel for å forebygge eller minimalisere
vansker hos barn og bidra til sosial utjevning for på sikt å hindre frafall i
videregående skole og å havne utenfor i arbeidslivet.
I artikkelen diskuteres om pedagogens profesjonalitet i barnehage og skole,
har innflytelse på arbeidet med tidlig innsats. Artikkelens teoretiske utgangspunkt fokuserer på profesjonell kompetanse og de ulike blikk eller posisjoner
som pedagogen kan inneha i sin profesjonsutøvelse. Ved profesjonell kompetanse tas det utgangspunkt i tre aspekter ved kunnskapsbegrepet – teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse og disse
drøftes opp mot tidlig innsats. Artikkelen drøfter også hvordan Meløes
filosofiske begreper; det kyndige blikk, det ukyndige blikk og det døde blikk,
innvirker på pedagogens profesjonsutøvelse. Avslutningsvis drøftes betydningen av hvordan profesjonell kompetanse og pedagogens posisjonering i
form av ulike blikk eller posisjoner å se fra, kan innvirke på arbeidet med tidlig innsats i barnehage og skole.
Beskrivelse
Source at http://www.fpkf.no/tidsskrift/.