dc.contributor.advisor | Køller, Hans-Georg | |
dc.contributor.advisor | Hellesø, Olav Gaute | |
dc.contributor.author | Ripman, Isak | |
dc.date.accessioned | 2019-07-08T14:00:00Z | |
dc.date.available | 2019-07-08T14:00:00Z | |
dc.date.issued | 2019-06-01 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg praktisk arbeid i fysikk i form av en åpen øvelse på universitetsnivå, hvordan øvelsen legger til rette for kreativitet og planlegging av egne metoder. Forskningen på utforskende arbeid, derunder åpne øvelser, er delt. Oppgaven tar hensyn til kritikken og presenterer områder hvor åpne øvelser kan bidra til utvikling av kreativitet og kompetanse i utforskende arbeid.
I oppgaven er det brukt både kvalitative og kvantitative metoder for å samle inn data. Observasjoner underveis i øvelsen brukes til å beskrive det praktiske som foregikk. Rapporter studentene skriver i etterkant av øvelsen analyseres ved å bruke et rammeverk basert på Toulmins argument pattern. Rapportene fra den åpne øvelsen blir sammenlignet med rapporter fra en lukket øvelse. Kvantitative data fra rapportene blir analysert med deskriptiv statistikk og korrelasjonsanalyse.
Fra en analyse av øvelsenes effektivitet viser det seg at nivået den åpne og de lukkede øvelsene var effektivt på var det samme. Resultatene fra analysen av argumentasjon i studentenes rapporter viser til en økt argumentasjon i åpne øvelser men ingen økning i kvalitet. En vurdering av studentenes gjennomføring av den åpne øvelsen viste lite kreativitet i valg av gjennomføring og målemetode. Resultatene om argumentasjon og kreativitet kobles til utforming av øvelsen og undervisningen før og under. Det blir derfor konkludert med at øvelsens åpenhet ikke er den mest påvirkende faktoren for å utvikle studentenes kreativitet og kompetanse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15732 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | FYS-3907 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Utforskende arbeid | en_US |
dc.subject | Inquiry learning | en_US |
dc.subject | Åpne forsøk | en_US |
dc.subject | Open experiments | en_US |
dc.subject | Argumentasjon | en_US |
dc.subject | Argumentation | en_US |
dc.subject | Kreativitet | en_US |
dc.subject | Creativity | en_US |
dc.title | Studenten som bartender? Argumentasjon i et åpent forsøk i fysikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |