Skolemiljø. Med fokus på elevers opplevelse av skolemiljø etter innføring av økt voksentetthet i overgangssituasjoner
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15784Dato
2019-05-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er skolemiljø. Vi ønsket å finne ut hvordan elevene på mellomtrinnet opplever skolemiljøet etter at skolen iverksatte et tiltak med økt voksentetthet og endrede rutiner, i overganger som friminutt og spisepauser. Bakgrunnen for tiltaket er mindre positive tilbakemeldinger på skolemiljøet ved vår skole. Vi benytter en kvalitativ tilnærming, da denne metoden kan være hensiktsmessig for å få frem informantenes egne opplevelser og forståelse av fenomenet. Vårt teoretiske rammeverk består av systemteori, sosial kompetanse og relasjonsorientert klasseledelse. Ledelsens betydning i en implementeringsprosess trekkes også fram, samt iverksettelse av tiltak på systemnivå. I studien vår ser det ut til at informantene og lærerne er enige om at tiltaket med nye rutiner og økt voksentetthet har hatt positiv effekt på skolemiljøet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: