dc.contributor.advisor | Øien, Roald | |
dc.contributor.author | Skogvoll, Maja Sofie Lind | |
dc.date.accessioned | 2019-07-24T09:04:50Z | |
dc.date.available | 2019-07-24T09:04:50Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Masteravhandlingen er en kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knyttet til forebyggende arbeid for barnehagebarn. For å finne svar på denne problemstillingen har jeg sendt ut en digital spørreundersøkelse ved bruk at Nettskjema. Jeg har selv utarbeidet spørreundersøkelsen som har en blanding mellom lukkede og åpne spørsmål knyttet til barnageansattes praksis innenfor angst, sjenanse og forebygging. Undersøkelsen ble sendt ut til styrere i barnehager som videresendte den til sine ansatte. Det var 70 personer som svarte på undersøkelsen, det ble utgangspunktet for resultatene i denne studien. For å analyse og fremstille resultatene brukte jeg Microsoft Excel versjon 16.24 og SmartArt som er en funksjon i Microsoft Word versjon 16.24. Resultatene fremstilles ved hjelp av enkle tabeller, diagrammer og tekst.
Resultater fra spørreundersøkelsen viser at 86 prosent av barnehageansatte har hatt mistanke om angst/sjenanse hos barn. Jeg forstår resultatet på den ene siden som at det er vanlig å ha mistanke om angst eller sjenanse hos barn, men på den andre siden fremstår resultatet som noe unormalt med tanke på at de færreste barn i barnehagealder har utviklet angst på dette tidspunktet. Et annet resultat fra undersøkelsen er at mistanken om angst og sjenanse bunner i at «barnet viste usikkerhet i sosiale situasjoner». Spørreundersøkelsen viste også at 61,5 prosent oppgir at angst snakkes om på avdelingsmøter og 65,7 prosent oppgir at sjenanse snakkes om på avdelingsmøter. 74,3 prosent oppgir at de arbeider forebyggende. Jeg forstår det slik at barnehageansatte har fokus på forebyggende arbeidet, men at fokus nødvendigvis ikke betyr kompetanse på blant annet å skille angst fra sjenanse, normal bekymring fra angst med mer. Angst og sjenanse snakkes om, men det betyr ikke at en evner å jobbe forebyggende på en god måte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15787 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Angst og sjenanse hos barnehagebarn.
En kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knytte til forebyggende arbeid for barnehagebarn. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |