Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolberg, Mariann
dc.contributor.advisorErstad, Ola
dc.contributor.authorTveiterås, Nils Christian
dc.date.accessioned2019-07-24T09:18:43Z
dc.date.available2019-07-24T09:18:43Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangpunkt i diskusjoner om mobilforbud i skolen, skolens dannelsesoppdrag og sammenhenger mellom skole og hverdagsliv. Jeg har undersøkt hvordan skolen forholder seg til elevenes hverdagsliv i arbeidet med å forberede dem på livet i en stadig mer digitalisert verden, med vekt på elevenes opplevelse av mobilrestriksjoner og opplæring i digital kompetanse. Teoretisk knytter jeg oppgaven til begrepet digital kompetanse, med begrepene literacy og danning som grunnlag. Jeg argumenterer for at disse er sentrale for å forstå spørsmål om skolens forhold til teknologi og elevenes hverdagsliv. Studien er kvalitativ med intervjuer av elevgrupper, lærere og rektorer. Empirien ses i sammenheng med annen relevant forskning og undersøkelser. Funnene i studien berører grunner til mobilregler, elevenes opplevelse av disse og av opplæring i digital kompetanse. Disse henger sammen, men et hovedfunn er likevel at det er et stort sprik mellom skolen og hverdagslivet når det gjelder bruk og læring på det digitale området. Dette er problematisk, blant annet fordi det svekker skolens mulighet til å bidra til utjevning av digitale skiller og til å utvikle flere sider ved elevenes digitale kompetanse. En annen viktig oppdagelse som kommer fram i oppgaven, er hvordan danningsperspektivene, som kan og bør belyse disse problemstillingene, har kommet i bakgrunnen for den mer konkrete ferdighetstenkningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15790
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectmobiltelefonen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjectdanningen_US
dc.subjectdigital kompetanseen_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.titleSkolen og elevenes digitale hverdagsliv. En kvalitativ studie av elever og skolens mobiltelefonregleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)