Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15843Dato
2019-06-04Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Forskning peker med andre ord på at undervisning om demokrati ikke nødvendigvis er det samme som læring gjennom demokratisk praksis. Med utgangspunkt i en kollektiv og estetisk læringsform vil denne artikkelen belyse drama- og teaterundervisning som en form for demokratisk praksis. Denne praksisen vil inkludere alle, trene barns medansvar for egne kommunikative handlinger, og oppøve mot til å uttrykke og bearbeide egne stemmer og sine kunnskaper (Rasmussen & Gjærum, 2017, s. 195).
Artikkelen er tilknyttet forskningsstudien «Demokratiske og estetiske rom» (Storsve, 2015−2018), og har et demokratisk fokus på tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring har vært en lovfestet rett i norsk grunnskole siden 1975, og med et begrep om likeverdig opplæring (NOU 2014:7) står denne retten nært et demokratisk ideal. Likeverdig opplæring rommer både individet og fellesskapet og skal kunne gjennomføres med varierte metoder som utgår fra en forståelse av læring som sosial prosess (NOU: 2014:7, s. 25). Vi betrakter likeverd og inkludering som del av skolens demokratiske mandat og vil i denne studien undersøke hvordan en spesifikk drama- og teaterfaglig arbeidsmetodikk svarer på følgende verdier i tilpasset opplæring; inkludering, verdsetting, variasjon, erfaringer, relevans, sammenheng og medvirkning (Håstein & Werner 2014, s. 29).