Kultursensitivt barnevern. En kvalitativ studie av barnevernsarbeideres erfaringer i sitt møte med etniske minoritetsfamilier
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15965Date
2019-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Wessel, PålAbstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan barnevernsarbeidere erfarer sitt møte med etniske minoritetsfamilier. Kultursensitivitet er blitt en viktig del av flerkulturelt barnevernsarbeid, og det stilles krav og forventninger om å møte etniske minoritetsfamilier på en kultursensitiv måte (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, 2015). Hovedmålet med denne studien er å undersøke barnevernsarbeideres erfaringer i sitt møte med etniske minoritetsfamilier, og hva som skal til for å skape et bærekraftig samarbeid utfra barnevernansattes ståsted. Intervjuguiden baserer seg på det relasjonelle, kulturelle og språklige som utgangspunkt for barnevernsarbeidernes konstruksjon av sin virkelighet. Datamaterialet består av 7 kvalitative individuelle forskningsintervju av barnevernsarbeidere ansatt i kommunalt barnevern. Deltakerne er rekruttert fra to barneverntjenester i Nord-Norge. Det er blitt benyttet semistrukturert intervjuguide for å samle inn data. Studien baserer seg på et intensivt forskningsdesign.
Hovedfunn i studien viser at barnevernsarbeiderne opplever sitt møte med etniske minoritetsfamilier som utfordrende. En vesentlig del av disse utfordringene handler om kulturelle og språklige barrierer. Kulturforståelse ble fremmet som et nøkkelbegrep i samarbeid med etniske minoritetsfamilier. Deltakerne opplever det som utfordrende å skape relasjoner og tillit til etniske minoritetsfamilier, samtidig ble relasjonsbyggende og tillitsskapende arbeid sett på som en viktig arbeidsoppgave. Deltakerne uttrykker at det er tid- og ressurskrevende å samarbeide med etniske minoritetsfamilier. Dette begrunnes blant annet i minoritetsfamiliers manglende systemforståelse og tillit til det norske barnevernet, i tillegg til at bruk av tolk medfører at samhandlingen tar mye lengre tid. Andre sentrale funn viser at informasjonsarbeid ble sett på som en viktig oppgave for å skape tillit og legitimitet, og samtidig redusere frykt for det norske barnevernet. I tillegg til kulturelle og språklige faktorer, ble også sosioøkonomiske faktorer, flyktningerelaterte faktorer og integrasjon sett på som viktige faktorer i samarbeid med etniske minoritetsfamilier.
Nøkkelord: Barnevern, flerkultur, etnisk minoritet, kultursensitivitet, kulturforståelse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: