• Konsesjon for kommersiell allmenkringkaster - Er det riktig virkemiddel for å sikre mediemangfoldet? 

      Berger-Nyvoll, Jørn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I snart 30 år har TV2 driftet en konsesjon for kommersiell allmennkringkaster på vegne av den norske stat. I løpet av disse årene har medielandskapet endret seg mye. Oppgaven stiller spørsmål ved om fortsatt bruk av kommersiell allmenkringkaster som mediepolitisk virkemiddel bidrar til å sikre mediemangfoldet..
    • Hva engasjerer deg på Facebook? 

      Jakobsen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      Sosiale medier trenger inn i hverdagen til en stor del av alle menneskers daglige liv og gjøremål. Facebook har vist seg å være en viktig markedsføringskanal for svært mange bedrifter. Små og mellomstore bedrifter kan med sine små budsjetter kunne skape mye synlighet. Denne mastergradsoppgaven vil med en induktiv tilnærming undersøke markedskommunikasjon på Facebook. Jeg ser nærmere på hvordan små ...
    • Instagrams synlighetsregim och dess politiska implikationer: vägen till ett omvänt panoptikon 

      Sandbacka, Rebecka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Instagram är en av de mest populära sociala media plattformarna i dag, och har användare i alla åldrar. Plattformen är uppbyggd på visuellt material som laddas upp av användare, som så ska bedömas av andra. Bedömningen föregår i form av gilla-markeringar och kommentarer. Framgången mäts i synligheten, alltså hur många som bedömer ditt material, samt hur många följare ditt konto har. Men hur får man ...
    • Et lite kommunalt bibliotek mot en global pandemi 

      Bærø, Anna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This thesis deals with Karlsøy Municipality, and its local public library and how it has fared during the global Covid-19 pandemic. Through my research methods, conversations with employees and personal experiences at the library, has revealed that there are several aspects of the library that stands out in comparison to larger libraries. For this thesis, I have considered several methods, some ...
    • Feitskam i sosiale medier. En undersøkelse av fire influencere på Instagram 

      Johnsen, Birgitte C. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      Denne masteren gjør en empirisk case analyse på fire kroppspositive influencere på Instagram ved å studere feitskam som et fenomen på sosiale medier. Hvilke typer poster produserer influencerne? Hvilke poster engasjerer mest? Hvilken type brukerengasjement er mest vanlig? Finnes det likheter/ulikheter mellom disse influencerne? Stuart Halls kommunikasjonsmodell og teorien om representasjon sammen ...