dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.advisor | Soleng, Ragnar | |
dc.contributor.author | Sagerup, Sunniva | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T09:20:15Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T09:20:15Z | |
dc.date.issued | 2019-05-29 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å få bedre forståelse av hvilke aspekter ved lineære likninger elever med høy måloppnåelse finner utfordrende. For å svare på dette vil oppgaven ha fokus på hvordan elever arbeider med en tradisjonell og en utforskende oppgave i matematikk. Undersøkelsen har et kvalitativt forskningsdesign og tar utgangspunkt i et kognitivt psykologisk kunnskapssyn. Datainnsamlingen fant sted i en 9. klasse og oppgavebaserte intervju er benyttet som metode. Datamaterialet er transkribert og kodet ved hjelp av tematisk analyse, og analysert med bakgrunn i Kilpatrick, Swafford og Findell (2001) sine aspekter ved mathematical proficiency. Resultatene fra analysen viser at elevene primært finner tre aspekter ved lineære likninger utfordrende: variabelbegrepet, negative tall og likhet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16083 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Likninger | en_US |
dc.subject | Variabler | en_US |
dc.subject | Forståelse | en_US |
dc.subject | Strategi | en_US |
dc.subject | Utforskende oppgave | en_US |
dc.subject | Tradisjonell oppgave | en_US |
dc.title | Elevers forståelse av lineære likninger. En kvalitativ studie av elevers arbeid med én tradisjonell og én utforskende oppgave i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |