Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorSagerup, Sunniva
dc.date.accessioned2019-09-04T09:20:15Z
dc.date.available2019-09-04T09:20:15Z
dc.date.issued2019-05-29
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å få bedre forståelse av hvilke aspekter ved lineære likninger elever med høy måloppnåelse finner utfordrende. For å svare på dette vil oppgaven ha fokus på hvordan elever arbeider med en tradisjonell og en utforskende oppgave i matematikk. Undersøkelsen har et kvalitativt forskningsdesign og tar utgangspunkt i et kognitivt psykologisk kunnskapssyn. Datainnsamlingen fant sted i en 9. klasse og oppgavebaserte intervju er benyttet som metode. Datamaterialet er transkribert og kodet ved hjelp av tematisk analyse, og analysert med bakgrunn i Kilpatrick, Swafford og Findell (2001) sine aspekter ved mathematical proficiency. Resultatene fra analysen viser at elevene primært finner tre aspekter ved lineære likninger utfordrende: variabelbegrepet, negative tall og likhet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16083
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectLikningeren_US
dc.subjectVariableren_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectStrategien_US
dc.subjectUtforskende oppgaveen_US
dc.subjectTradisjonell oppgaveen_US
dc.titleElevers forståelse av lineære likninger. En kvalitativ studie av elevers arbeid med én tradisjonell og én utforskende oppgave i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)