Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16122Dato
2019-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Berg, Knut FrodeSammendrag
Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra 6. til 7. klasse på nesten alle spørsmålene.
Det er to eller tre rapporteringer fra elever som skiller seg ut på nesten alle de utvalgte spørsmålene i 7.klasse. Det kan se ut som at det er to, tre elever som ikke har et godt psykososialt læringsmiljø i denne klassen. Men det er ikke mulig å si med sikkerhet at disse svarene kommer fra de samme elevene. Hvis disse besvarelsene kommer fra forskjellige elever, er det kanskje flere elever som ikke har det helt bra på det psykososiale området.
Undersøkelsen ble foretatt i en liten klasse, og derfor kan ikke utvalget være representativt for populasjonen. Det betyr at resultatene mine ikke kan overføres til faktisk og teoretisk populasjon, selv om det selvsagt kan gi en bitteliten indikasjon om at populasjonen kanskje kan ha den samme utviklingen i det psykososiale læringsmiljøet fra 6. til 7. klasse. Masteroppgaven kan dessuten være en liten oppvekker for flere om hvor viktig det psykososiale læringsmiljøet synes å være.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: