dc.contributor.advisor | Figenschou, Gøril | |
dc.contributor.author | Roxrud, Karianne | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T12:21:46Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T12:21:46Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Oppgaven min handler i hovedsak om systemet rundt barna i barnehagen, og da har jeg et spesielt blikk på barn med atferdsvansker. Jeg har fokus på dagsrytmen i barnehagen, forventninger personalet har til barna og begrepene atferdsvansker og motstand.
Jeg utarbeidet meg en problemstilling:
"På hvilke måter kan barnehagens dagsrytme ha betydning for barns atferd i barnehagen?"
Ut fra egne erfaringer har jeg hatt en egeninteresse av å forske på dette temaet. Da jeg selv jobbet i barnehage opplevde jeg barn med gjentatte episoder med utagerende atferd, uten at jeg fant noen logisk forklaring på hvorfor denne atferden oppsto. Selv om vi i personalgruppa gjorde så godt vi kunne for å hjelpe barna med å etablere strategier for hvordan de kunne tilnærme seg andre barn uten å utagere, da spesielt i pressede situasjoner som for eksempel i møtetiden og på morgenen/ettermiddagen. Slike situasjoner tror jeg finnes i mange barnehager, og dermed ser jeg nytteverdien på et slikt forskningsprosjekt.
Jeg har valgt å bruke sosialkonstruksjonisme som et overordnet teoretisk perspektiv, der jeg har sett på den som en paraply, med begrepene diskurs og systemteori som underbegreper. Jeg har brukt Barnehageloven som sentral teori, sammen med blant annet Nordahl, Ogden og Seland.
Jeg valgte en kvalitativ metode, og jeg intervjuet tre pedagogiske ledere som har mye erfaring fra barnehagelivet. De har, sammen med relevant teori, gitt meg mange nye tanker om dette temaet. Blant annet har jeg kommet fram til at dersom personalet ser bort fra enkelthendelser, men heller velger å se situasjonen rundt barnet som situert. Det å ha evnen til å se hele konteksten, både tid og sted, samtidig som de har adekvate forventninger til barna, kan dette være med på å forebygge utagerende atferd.
Jeg håper denne oppgaven kan være med på å rette søkelyset bort fra barnet som «bærer av problemet», men heller granske systemet rundt barnet for å søke etter mulige årsaksforklaringer på hvorfor det oppstår utagerende atferd i barnehagen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16135 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Jakten på det perfekte barnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |