Show simple item record

dc.contributor.advisorEriksen, Sissel
dc.contributor.authorBakke, Maren-Elise Joten
dc.date.accessioned2019-09-12T10:40:47Z
dc.date.available2019-09-12T10:40:47Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan man kan forstå innføringen av en fraværsgrense når det gjelder videregåendeelevers, læreres og skoleadministrasjonens handlingsrom og frihet. I tillegg har det vært et mål å undersøke hvordan man kan forstå en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og for å skape et tilstrekkelig vurderingsgrunnlag. Det empiriske materialet i denne oppgaven består av et utvalg høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående. I tillegg har høringsnotatet, som er utgangspunktet for høringsuttalelsene, vært et sentralt dokument i forskningsprosessen. Den metodiske tilnærmingen til undersøkelsen har vært en kvalitativ dokumentanalyse i form av en tematisk innholdsanalyse, kombinert med elementer og redskaper fra argumentasjonsanalysen. Det teoretiske rammeverket består av teorier som omhandler handling, frihet, makt og disiplinering. Teoriene anvendes i oppgavens analysedel til å tolke materialet. Analysen er delt inn i tre ulike temaer, disse er vurderingsgrunnlag, unntak og skulk. Analysen av datamaterialet viser at innføring av en fraværsgrense kan forstås som en endring som påvirker handlingsrommet og friheten til de ulike aktørene i skolesystemet på flere forskjellige måter. I noen tilfeller viser analysen at fraværsgrensen innebærer at aktører i skolesystemet får mer frihet. Analysen viser også at en styrkning av frihet i noen tilfeller innebære at enkelte aktører i skolesystemet har mulighet til å utøve makt overfor andre aktører ved å sanksjonere dem. For eksempel som at lærere har makt til å sanksjonere elever, som overskrider en gitt prosentgrense for fravær, ved å ikke sette karakter i fag. Når det gjelder skulk viser diskusjon at en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og skape et tilstrekkelig vurderingsgrunnlag kanskje ikke er nødvendig dersom dagens ungdom faktisk er «generasjon lydig». Samtidig er det kanskje en endring på gang når det gjelder ungdom og skulk som tyder på at en fraværsgrense er en nødvendig styring for at dagens ungdom skal opptre lydig og ikke skulke.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16165
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectFraværen_US
dc.subjectFraværsgrenseen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.titleFraværsgrense i videregående skole. En sosiologisk dokumentanalyse av høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående skole.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)