Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoilanen, Mikko
dc.contributor.authorBjørnestad, Mia Camilla
dc.date.accessioned2019-09-12T13:40:55Z
dc.date.available2019-09-12T13:40:55Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.description.abstractI dagens samfunn er det et stort fokus på gjennomføring av videregående opplæring. Det påvirker ikke bare individet som ikke fullfører men også samfunnet som helhet. Ved å ikke fullføre videregående opplæring er sannsynligheten for å være utenfor dagens samfunn stor. Formålet med denne oppgaven var å undersøke om skolen har en påvirkning på frafall i videregående opplæring. Analysen er gjort på paneldata fra 3 skoleår for å se om det er forhold som påvirker frafallet. Det er også brukt random effekt metoden for også se på variabler som ikke endrer seg over tid. Forhold som kommer frem av analysen er at jo høyere elevtall jo mindre frafall har skolene, noe som gjelder for begge utdanningsretningene. Private skoler har mindre frafall på studiespesialiserende utdanningsprogram men har motsatt effekt på yrkesfaglige utdanningsprogram.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16181
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOK-3913
dc.subjectfrafallen_US
dc.subjectskolestørrelseen_US
dc.subjectvideregående opplæringen_US
dc.subjectgjennomføringen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en_US
dc.titleHvordan påvirker skolen elevenes frafall i videregående skole? En panelanalyse fra perioden 2015-2018 for videregående skoler i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)