dc.contributor.advisor | Fábregas, Antonio | |
dc.contributor.author | Olsen, Tonje Aasjord | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T09:33:06Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T09:33:06Z | |
dc.date.issued | 2019-05-03 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å anvende en “feilanalysemetodikk” i et feltstudie som refererer til bruken av konjunktiv blant norske studenter som har spansk som tredjespråk. Feilanalysemetodikken er en metodikk for å identifisere, beskrive, klassifisere og forklare de feilhandlinger studentene gjør ved bruk av konjunktiv, med det endelige målet å foreslå konkrete intervensjonsaktiviteter for de vanligste feilene.
Hensikten med oppgaven er derfor å diagnostisere og å bli kjent med de vanligste feilene norske studenter gjør ved bruken av konjunktiv, mer spesifikt presens konjunktiv i noen spesifikke syntaktiske sammenhenger, og videre bruke denne observasjonen til å legge til rette for aktiviteter som hjelper elevene med å unngå å gjøre feil i konjunktiv i disse sammenhengene.
Valg av tema for dette arbeidet er motivert av kompleksiteten som tilbys av denne grammatiske verbmodus for personer med norsk som morsmål. Konjunktiv er en av de grammatiske aspektene som forårsaker flest problemer for studenter i spansk generelt, og kompleksiteten forsterkes i denne sammenhengen av det faktum at det norske språk mangler denne grammatiske verbmodusen.
Likevel, da dette er en modus som brukes ofte i det spanske språk og er forbundet med svært ulike betydninger sammenlignet med indikativ, er det nødvendig å lære elevene både å forstå, tilegne seg samt tolke den teoretiske og praktiske kunnskapen knyttet til denne modusen.
Gjennom analysen kommer det frem at de fleste feil oppstår i situasjoner der hvor studentene ikke forstår den kommunikative konteksten eller i situasjoner der studentene ikke har klart å analysere eller forstå alle de morfosyntaktiske elementene i setningen. I siste del av oppgaven presenteres det derfor aktiviteter som legger til rette for at elevene får praktisere bruk av konjunktiv i slike komposisjoner. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16260 | |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3982 | |
dc.subject | spansk | en_US |
dc.subject | grammatikk | en_US |
dc.subject | konjunktiv | en_US |
dc.subject | didaktikk | en_US |
dc.subject | analyse | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Spanish language: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Spansk språk: 026 | en_US |
dc.title | La enseñanza del presente de subjuntivo en español. Un análisis de errores aplicado a hablantes noruegos | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |