dc.contributor.advisor | Busch, Hella Veierud | |
dc.contributor.advisor | Knutsen, Nils Magne | |
dc.contributor.author | Øien, Kari Román | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T09:43:25Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T09:43:25Z | |
dc.date.issued | 2019-05-13 | |
dc.description.abstract | Gjennom flere år som ungdomsskolelærer har jeg kjent på stresset med å skulle nå alle kompetansemålene som er bestemt av Utdanningsdirektoratet, samtidig som undervisningen skal være interessant og variert slik at kunnskapen sitter hos elevene etterpå. Da jeg for noen år siden skulle planlegge undervisning rundt Hamsun og nyromantikken, slo det meg at denne tidsepoken med sitt “ubevisste sjeleliv” er såpass vanskelig å skjønne for unge elever at jeg så det som nytteløst å tro at elevene ville sitte igjen med noe som helst dersom vi bare skulle jobbe med stoffet læreverket vi brukte la opp til. Jeg fryktet at stoffet ville oppfattes som kjedelig, “gammeldags” og lite minneverdig, og samtidig som jeg ønsket å gjøre noe mer ut av Hamsun, som jeg selv er så glad i å lese, innså jeg at det ville ta mer tid enn det læreboka beregnet for at elevene skulle få forståelse både for tida og forfatteren Hamsun. Jeg ville også få ei utfordring med å nå alle kompetansemålene i læreplanen dersom jeg tok meg bedre tid til Hamsun. Jeg tenkte at det må gå an å “stå i ro” i et tema over lengre tid, og samtidig nå flere mål. Jeg kunne ikke kutte ut kompetansemål for å få mer tid til Hamsun, men jeg kunne kanskje flette dem inn i en “Hamsunsk kontekst”? Problemstillinga “Hvordan bruke Hamsun i dybdelæring for å øke elevenes litterære kompetanse?” ble formulert, men målet er likevel å vise at modellen jeg har arbeidet etter kan brukes av andre lærere og i andre fag, og at forfatter, tidsepoke eller tema kan byttes ut etter lærerens egne forkunnskaper, interessefelt, geografisk tilholds- eller opphavssted.
For å øke elevenes litterære kompetanse har jeg jobbet etter de fire kompetanseområdene Ludvigsen-utvalget fremhever som viktige i den fremtidige skolen: Fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære, kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta, og kompetanse i å utforske og skape. Jeg har derfor bygd hele min oppgave rundt disse kompetansene, og presenterer både teori, metoder og funn etter disse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16261 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3910 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.subject | Hamsun i skolen | en_US |
dc.subject | Dybdelæring | en_US |
dc.subject | Fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | Hamsun-problemet | en_US |
dc.subject | Litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Kompetanseområder | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | "Og hans sjel var både sort og hvit".
Hvordan bruke Hamsun i dybdelæring for å øke elevenes litterære kompetanse? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |