Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusch, Hella Veierud
dc.contributor.advisorKnutsen, Nils Magne
dc.contributor.authorØien, Kari Román
dc.date.accessioned2019-09-23T09:43:25Z
dc.date.available2019-09-23T09:43:25Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractGjennom flere år som ungdomsskolelærer har jeg kjent på stresset med å skulle nå alle kompetansemålene som er bestemt av Utdanningsdirektoratet, samtidig som undervisningen skal være interessant og variert slik at kunnskapen sitter hos elevene etterpå. Da jeg for noen år siden skulle planlegge undervisning rundt Hamsun og nyromantikken, slo det meg at denne tidsepoken med sitt “ubevisste sjeleliv” er såpass vanskelig å skjønne for unge elever at jeg så det som nytteløst å tro at elevene ville sitte igjen med noe som helst dersom vi bare skulle jobbe med stoffet læreverket vi brukte la opp til. Jeg fryktet at stoffet ville oppfattes som kjedelig, “gammeldags” og lite minneverdig, og samtidig som jeg ønsket å gjøre noe mer ut av Hamsun, som jeg selv er så glad i å lese, innså jeg at det ville ta mer tid enn det læreboka beregnet for at elevene skulle få forståelse både for tida og forfatteren Hamsun. Jeg ville også få ei utfordring med å nå alle kompetansemålene i læreplanen dersom jeg tok meg bedre tid til Hamsun. Jeg tenkte at det må gå an å “stå i ro” i et tema over lengre tid, og samtidig nå flere mål. Jeg kunne ikke kutte ut kompetansemål for å få mer tid til Hamsun, men jeg kunne kanskje flette dem inn i en “Hamsunsk kontekst”? Problemstillinga “Hvordan bruke Hamsun i dybdelæring for å øke elevenes litterære kompetanse?” ble formulert, men målet er likevel å vise at modellen jeg har arbeidet etter kan brukes av andre lærere og i andre fag, og at forfatter, tidsepoke eller tema kan byttes ut etter lærerens egne forkunnskaper, interessefelt, geografisk tilholds- eller opphavssted. For å øke elevenes litterære kompetanse har jeg jobbet etter de fire kompetanseområdene Ludvigsen-utvalget fremhever som viktige i den fremtidige skolen: Fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære, kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta, og kompetanse i å utforske og skape. Jeg har derfor bygd hele min oppgave rundt disse kompetansene, og presenterer både teori, metoder og funn etter disse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16261
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3910
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subjectHamsun i skolenen_US
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectHamsun-problemeten_US
dc.subjectLitteraturdidaktikken_US
dc.subjectKompetanseområderen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.title"Og hans sjel var både sort og hvit". Hvordan bruke Hamsun i dybdelæring for å øke elevenes litterære kompetanse?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)