Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusch, Hella Veierud
dc.contributor.authorPedersen, Birgitte Amalie Solem
dc.date.accessioned2019-09-23T09:53:14Z
dc.date.available2019-09-23T09:53:14Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI tillegg til å gi elevene en opplæring i fag, har skolen et samfunnsmandat som går ut på å utvikle elevene til å gode medmennesker som både er utdannet og dannet. Gjennom skolegangen skal elevene både få en faglig tyngde, men også utvikle seg til dannede medborgere for et framtidig samfunnsliv. Dette er ikke et ansvar forbeholdt norsklæreren alene, men mulighetsrommet for danning kan vi finne i norskfaget generelt og litteraturundervisningen spesielt. Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan lesing og utvikling av litterær kompetanse kan lede til danning. I oppgaven vil jeg undersøke hvordan man kan benytte seg didaktisk av en samtidsroman og hvordan arbeid med en hel roman kan tilpasses til å gi en meningsfull undervisning til alle elever. Valget mitt har falt på romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) av Helga Flatland. Romanen kan betraktes som en oppvekstroman hvor handlingen er lagt til et lite bygdesamfunn i Norge. Dette er en fortelling om tre barndomskamerater som vokser opp på et lite sted og ender opp med å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan. Oppgaven tar for seg relevant teori etterfulgt av en analyse av romanen som er gjennomført med fokus på de elementene som vil være sentrale for den didaktiske anvendelsen. Videre følger en didaktisk del, hvor jeg presenterer praktiske forslag til hvordan romanen kan brukes i undervisning med tanke på utvikling av litterær kompetanse og danning som et overordna mål.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16264
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3983
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040en_US
dc.subjectLitterær kompetanseen_US
dc.subjectDanningen_US
dc.subjectKjerneelementeren_US
dc.subjectPerformancekompetanseen_US
dc.subjectLiterary transfer-kompetanseen_US
dc.subjectPerifer legitim deltagelseen_US
dc.subjectLitteraturdidaktikken_US
dc.subjectLitteraturundervisningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.titleDidaktisk anvendelse av Helga Flatlands Bli hvis du kan. Reis hvis du må.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)