Hvordan påvirker motivasjon og mestring drop out ungdommer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16274Dato
2019-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, Heidi-Anita PedersenSammendrag
Formål med denne studien har vært å undersøke hvordan mestring og motivasjon har påvirkning på drop out ungdommer på ungdomsskolen, med fokus på jenter. Det er et stort fokus på tema og hvordan få flest mulig unge til å gjennomføre et utdanningsforløp på nominert tid.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i å se på årsaker til drop out. Et det noen faktorer som kan kalles suksessfaktorer man tenker er medvirkende til at noen klarer å gjennomføre skoleforløpet. I oppgaven vil det også fremkomme tall og statistikker som viser hvordan det står til i dag sammenliknet med de siste års undersøkelser. Studiet viser en positiv endring i gjennomføring av utdanningsplan, og at det er en økning i antall unge som gjennomfører en høyere utdanning.
Psykisk helse er et fokus som har blitt mer aktuelt å se på som årsak. Undersøkelsen viser at motivasjon, mestring, identitet og tilknytning har påvirkning på barn- og unges livsglede som igjen kan påvirke deres skolehverdag så vel som deres relasjon med andre. Studien viser at det er sammensatte årsaker som i mange tilfeller er grunn til at de unge dropper ut, og vi ser tendens til at det skjer i overganger fra mellomtrinn til ungdomsskole. Videre fremkommer det av studien at alternativ opplæringssted med fokus på praksis nær opplæring for ungdomsskole elever, kan være en suksessfaktor for elever som ønsker en skolehverdag med mye praktisk læring og stort fokus på samarbeid mellom skole og foreldremedvirkning.
Studien har ved hjelp av spørsmål som omhandler blant annet årsaken til at elevene droppet ut, hva skjedde, når skjedde det og hva er årsaken til at eleven er tilbake på skolen igjen forsøkt å svare på problemstillingen; Har motivasjon og mestring påvirkning til at ungdommer dropper ut. Sett ut fra informantenes opplevelser samt relevant teori og andre studier finner vi at motivasjon og mestring i høy grad kan ses på som medvirkende faktorer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: