Viser treff 190-209 av 266

    • Nominatiiva vai akkusatiiva? Davvisámegiela studeanttaid kásusoahppan 

      Dominczak, Katarzyna Zofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Masterbarggus guorahalan mo davvisámegiela L2-studeanttat geavahit nominatiivva ja akkusatiivva čállosiin, maid sii leat geigen UiT sámegiela jahkeoahpu nuppi lohkanbajis. Materiálas leat 15.000 sáni ja oktiibuot 3530 nominatiiva- ja akkusatiivadáhpáhusa njealji áigemuttus (B1-, B2-, B3-, E-materiálatiippat). Teorehtalaš lahkonanvuogi vuođđudan gaskagielaid dutkamii ja kognitiivva oahppanteoriijaide. ...
    • Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål 

      Salamonsen, Maiken Katarina Ågård (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ...
    • Norsk skolepolitikk overfor kvenene 1720-1996 

      Seppola, Bjørnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1996-06)
      Oppgaven forteller som tittelen sier om skolesituasjonen for kvenene fra de eldste tider og fram til i dag. Lest som en helhet gir den en samlet oversikt over den kvenske kultursituasjonen. Den forteller oss hvem kvenene er, og gir en oversikt over bruken av kvensk før og nå. Ikke bare over geografiske områder, men også en oversikt over hvilke domener av samfunnet kvensk brukes og har vært ...
    • Norsk språkvitenskap i perioden 1965 - 1995 

      Tveter, Evy Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-05-31)
      Denne oppgaven ser på utviklingen i språkvitenskapen i Norge i perioden 1965 - 1995. Fokus er på overgangen mellom historisk-komparativ språkvitenskap, strukturalisme og generativ grammatikk, og forholdet mellom disse. Det blir tatt utgangspunkt i vitenskapsteoretikeren Larry Laudan og hans teorier om vitenskapelig utvikling.
    • The null subject stage and children's referential choice: a case study of an English-speaking monolingual 

      Heravi Karimouy, Mitra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-14)
      This thesis explores the null subject phenomenon in English-speaking monolingual children by taking a closer look at the effect of discourse-pragmatic features on the realization of subject arguments in the speech of an English-speaking child. For that purpose, first the three dominant approaches in the literature, namely grammatical, performance and discourse-pragmatic accounts, are reviewed. Then, ...
    • Number Specification in L2 processing of Norwegian adult L2 English speakers: Time-frequency representation (TFR) analysis 

      Sancak Sert, Zeynep (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-20)
      This thesis investigates the processing of non-local agreement violations and whether they are affected by double marking from a determiner-number specification in Norwegian L2 speakers of English. We tested non-local subject-verb agreement, a mismatch between Norwegian and English, and the double marking on the number of the noun that is a common feature of the two languages by using online ...
    • Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study 

      Jafari, Mahdis (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)
      This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ...
    • Nynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinn 

      Bårdsen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes ...
    • Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet 

      Karstad, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-02)
      Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre ...
    • Object-sharing as symmetric sharing : predicate clefting and serial verb constructions in Kusaal 

      Abubakari, Hasiyatu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      This research investigates object-sharing in Serial Verb Constructions in Kusaal, a Gur language spoken in Ghana. In an attempt to investigate whether the object in object sharing SVCs in the said language can be said to be symmetrically shared as in the case of Dagaare, (Hiraiwa and Bodomo 2008), it is observed that the object in object sharing SVCs interacts with Predicate Cleft Constructions in ...
    • Objevta sadje ja struktuvrra indikatijva gárgadisájn 

      Mikkelsen, Inga Lill Sigga (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Dutkamus giehtadallá objevta sajev ja struktuvrav julevsáme indikatijva gárgadisájn. Julevsámegielan le muhtem mærráj friddja báhkogárges ja danen de le tjanádum iehpevissesvuohta objevta vuodosadjáj. Dát dutkamus tjuottjot julevsámebáhkogárges le rievddamin SOV vuodobáhkogárggás SVO vuodobáhkogárggáj. Duodden de dutkamus guoradallá objevtaj struktuvrav Minimalisssta prográmmajn vuodon.
    • "Oh bloody hell sir æ åsså tar æ av mæ kappa". En undersøkelse av engelske innslag i rollespill 

      Andersen, Pia Høgmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      I de siste femti årene har engelsk befestet sin stilling som globalt språk og rådende lingua franca i store deler av verden. Samtidig har engelsk påvirkning på norsk språk og kultur vært svært stor. Nordmenn møter i dag engelsk språk og kultur på nesten alle områder av hverdagslivet og i samfunnet. Mange vil hevde at dette utgjør en trussel mot norsk språk. Formålet med denne avhandlingen er å bidra ...
    • On the English alternation that/Ø in complement clauses: An historical approach 

      Vilches, Claudio Alberto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-16)
      Abstract Motivated by the fact that the English alternation that/Ø does not yet have a principled account, in spite of more than five decades of research, this thesis will explore the implications of a series of historical linguistic aspects of its development in subordinate structures. Thus, by introducing a new approach to this topic, this study attempts to trace and chart the development of the ...
    • An optimality theoretic analysis of ESL coda acquisition by Vietnamese learners 

      Vu, Hoang Yen Thi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-17)
      This thesis is a case study of Optimality Theory (OT) analysis in English second language (hereafter, ESL) coda acquisition. OT can contribute to account for conflicts of constraint rankings in areas of interlanguage development. In this case study of ESL Vietnamese, OT is applied into the previous studies on coda production to account for rates of production types, asymmetry between onset and coda ...
    • Optimality theory and other theories of the mind : a system architecture comparison 

      Mikalsen, Karl-Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)
      In this thesis Optimality Theory is described in as non-linguistic terms as possible with the goal of making it possible to compare it to other theories of the mind, especially with regards to GEN, CON and EVAL. GEN is the generator of output candidates, CON are the available constraints and EVAL is a structure that evaluates the constraints based on some criteria. Connectionism, Motivational ...
    • Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten: En kombinert studie av tale- og skriftspråk 

      Andreassen, Marit Irene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt muntlig og skriftlig palatalitet hos 29 ungdommer i Vest-Lofoten. Jeg har derfor brukt en kombinasjon av metoder for å samle både muntlige og skriftlige data. Lofotmålet har tradisjonelt palatalitet, og det ene hovedfokuset har vært å undersøke variasjonsmønstrene for variablene /n/, /l/, /d/ og /t/ i talemålet. Her har jeg brukt en muntlig elisiteringsoppgave ...
    • Peer Assessment in EFL Classrooms. A Qualitative Approach to Implementing Peer Assessment in Oral Communicative Learning Activities in EFL Classrooms 

      Perander, Hauk Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      This study investigated if any of the reported benefits related to peer assessment in writing could be transferred to oral EFL learning strategies. The study, despite a lack of control groups, sheds light on several aspects which influences peer assessment. The results indicated that the participants benefited from peer modelling and increased self-regulation due to assessing peers, rather than the ...
    • The phonological status of onsets with multiple articulations in Kalahari Basin Area languages 

      Harrison, Andrea (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      Languages spoken in the Kalahari Basin Area abound with phonetic complexity, particularly with regard to clicks and stops. In these languages, the root-initial onset position is the only position within a root that allows clicks and most egressive obstruents to occur. Some clicks and obstruents are produced phonetically as sequences of release bursts, such as a coronal stop followed by a dorsal ...
    • The Phonology and Morphology of Spanish Hypocoristics 

      Sanz Álvarez, Javier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      This study sets out to explain the typological gaps and the asymmetric phonological and morphological behaviors observed in the most common types of Spanish hypocoristics. These type of nicknames are divided in three main categories, left-anchored, stress anchored and reduplicative truncated forms, which can be exemplified by the three more common nicknames of the female name Elena: Ele would be the ...
    • The Phonology of Flapping in Norwegian Function Words. A prosodic analysis of Norwegian clitics 

      Lehn, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-29)
      The phonological process of flapping in Norwegian is the process in which an underlying voiced alveolar stop /d/ in a function word surfaces as the voiced postalveolar tap /ɾ/. The majority of the data used for this paper is from Urban Eastern Norwegian (UEN), which is a group of dialects from the south-eastern region of Norway, although similar processes and forms of flapping occur in a wide variety ...