Now showing items 281-295 of 295

    • "Oh bloody hell sir æ åsså tar æ av mæ kappa". En undersøkelse av engelske innslag i rollespill 

      Andersen, Pia Høgmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      I de siste femti årene har engelsk befestet sin stilling som globalt språk og rådende lingua franca i store deler av verden. Samtidig har engelsk påvirkning på norsk språk og kultur vært svært stor. Nordmenn møter i dag engelsk språk og kultur på nesten alle områder av hverdagslivet og i samfunnet. Mange vil hevde at dette utgjør en trussel mot norsk språk. Formålet med denne avhandlingen er å bidra ...
    • Acquisition of English laryngeal feature distribution by Norwegian learners 

      Aslaksen, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-04)
      This thesis looks at how Norwegian learners of English acquire the English laryngeal feature distribution in two types of suffixes; s-endings and the past tense. The past tense forms are distributed almost identically in both Norwegian and English, only differing after sonorants. The s-endings in Norwegian are all voiceless, whereas in English these behave in a parallel way to the past tense. A ...
    • Bowing out in style. A critical discourse analysis of Margaret Thatcher's and Tony Blair's farewell addresses 

      Andreassen, Vegar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-13)
      This thesis is an analysis of Margaret Thatcher's and Tony Blair's last addresses as British Prime Ministers as well as the reception these farewell speeches got in a selection of five British national newspaper editorials. My hypothesis is that Thatcher and Blair try to cement their legacies through the language they use and the power of definition – and that the two speeches mirror each other given ...
    • Dativ i mellomnorske bondebrev fra indre og ytre Østlandet. 

      Ree, Håkon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-12-05)
      Denne oppgaven tar for seg bruken av dativ i et utvalg diplomer fra den mellomnorske språkperioden. Diplomene er hentet fra Diplomatarium Norvegicum, som er den største samlingen med trykte kilder fra middelalderen. I undersøkelsen blir bruken av dativ i tekster fra det vikværske dialektområdet sammenliknet med tekster fra det opplandske dialektområdet. Man vet at dativ har holdt seg sterkere i ...
    • Predikoivat funktiot ensimmäisessä kainunkielisessä romaanissa 

      Voronov, Mihail (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-09-04)
      Tutkielmani tavoitteena on deskriptio kainun eli kveenin kielen predikoivista funktioista. Työ on tapaustutkimus: kuvaus perustuu toistaiseksi ainoaan laajaan kainun kielellä kirjoitettuun teokseen, porsankilaisen Alf Nilsen-Børsskogin vuonna 2004 ilmestyneeseen romaaniin Kuosuvaaran takana. Osoitan tutkimuksessa, että kainun kielen predikoivat funktiot eli predikatiivi ja predikatiiviadverbiaalit ...
    • Norsk språkvitenskap i perioden 1965 - 1995 

      Tveter, Evy Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-05-31)
      Denne oppgaven ser på utviklingen i språkvitenskapen i Norge i perioden 1965 - 1995. Fokus er på overgangen mellom historisk-komparativ språkvitenskap, strukturalisme og generativ grammatikk, og forholdet mellom disse. Det blir tatt utgangspunkt i vitenskapsteoretikeren Larry Laudan og hans teorier om vitenskapelig utvikling.
    • The acquisition of time reference by Norwegian school learners of English 

      Tingstad, Kjersti Røttereng (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-03-31)
    • Dialektforskjeller i realiseringen av indirekte objekt 

      Sæther, Kari-Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001-12-13)
      I en del faglitteratur blir det antydet at nordlige dialekter aksepterer nominalt indirekte objekt ved flere verb enn mange andre norske dialekter. En setning som Vil du hente meg en kopp kaffe? skal lettere aksepteres i nordnorske dialekter enn i dialekter andre steder i landet. Denne oppgaven undersøker denne antakelsen nærmere i tre ulike spørrelisteundersøkelser med til sammen nesten 600 informanter ...
    • Finnes det en sammenheng mellom holdning til egen dialekt og holdning til dialekt i tv og radio? En sosiolingvistisk analyse av tromsøværingers og porsgrunnsfolks forhold til egen dialekt og til dialekt i tv og radio 

      Skilbred, Tonje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-12-15)
      Jeg har i denne avhandlingen utført en sosiolingvistisk analyse av porsgrunnsfolks og tromsøværingers holdning til egen dialekt og til dialekt i tv og radio. Jeg hadde som en overordnet hypotese at det finnes en sammenheng mellom folks holdninger til egen dialekt og deres oppfatninger om bruk av dialekt i tv og radio. For å få bekreftet denne hypotesen arbeidet jeg etter to problemstillinger: Finnes ...
    • ’Sproget i fare’. Knut Hamsuns syn på språkbruk og språkpolitikk 

      Nordmo, Jorun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2003-06-16)
      Oppgaven handler, som oppgaveteksten antyder, om Knut Hamsuns syn på språkbruk og språkpolitikk. Hamsun er selvfølgelig mest kjent som forfatter, men han skrev en lang rekke artikler hvor han ga uttrykk for sitt syn på språk- og språkforhold i samtida. Spesielt var han opptatt av landsmålets framgang, og han engasjerte seg sterkt på motstandernes side i debatten om samnorsk-idéen. Jeg har spesielt ...
    • Hedmarksdialekten i dag. En undersøkelse av språk og språklige motiv hos 12 ungdommer fra bygd og by på Hedmarken. 

      Holland, Ann Kjersti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001-05-31)
      I denne avhandlinga har jeg forsøkt å gi en beskrivelse av språket til tolv ungdommer fra Hedmarken og antyde mulige motiv bak de ulike språklige valgene de har gjort. Utgangspunktet er kvalitativt, men jeg har benyttet en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metodeprinsipper. Jeg har lagt vekt på å drøfte metode og hvilke konsekvenser valg av metode får for de ulike delene av en språklig ...
    • Systemisk funksjonell lingvistikk til bruk i kreativ skriving i grunnskolen 

      Hermansen, Anne-Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001-05-02)
      Målsettinga for denne oppgaven var å finne muligheter til systematisk opplæring av enkeltelevene i kreativ skriving, spesielt noveller, i skolen. Valget falt på en meningsbasert lingvistisk tilnærming med et funksjonelt språksyn i bunnen. Dette sammenholdes med "Læreplanen av 1997", som er de rammene skolens innhold og undervisning hviler på. Videre så jeg på lærebøkene for ett klassetrinn i ...
    • "Unlearning". On the acquisition of case absorption effects in English passives by native speakers of Norwegian 

      Dahl, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2000-06-16)
      This thesis deals with advanced L2 acquisition of syntax. There are several central questions in the thesis: -How does the interlanguage of an advanced L2 speaker differ from the internal grammar of a native speaker of the same language? -Can a L2 acquirer come to realize that a syntactic structure is ungrammatical in the L2 when it is grammatical in the L1, when he encounters no positive evidence ...
    • Flyteknisk terminologi i lærestoff for videregående skole 

      Berghulnes, Torill O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-06-30)
      Har norsk ei framtid også som fagspråk? Hvor alvorlig er truslene om domenetap? Denne studien av flyteknisk terminologi i lærestoff for videregående skole har først en teoridel om fagspråk, terminologivitenskap, språkplanlegging og terminologiarbeid. Deretter kommer hovedundersøkelsen av 659 termer ekserpert fra lærebøker, læreplaner og en forskrift for flyteknisk utdanning. Hovedundersøkelsen er ...
    • Kognitive metaforer i stortingsmeldinger om høgre utdanning 

      Bartnes, Asbjørn Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-05-13)
      Oppgava er todelt. I den teoretiske delen presenteres utviklinga av metaforteorien fra ei retorikkorientert klassisk tilnærming til etableringa av en kognitiv metaforteori. Funksjonen kognitive metaforer har som struktureringsprinsipp for språket, drøftes i forhold til det språklige relativitetsprinsippet (Sapir/Whorf-hypotesen). I analysedelen anvendes den kognitive metaforteorien på tre ...