Viser treff 61-80 av 278

    • Cross-linguistic influence in adult multilingualism The acquisition of L3 Norwegian morphosyntax by L1 Spanish - L2 English speakers 

      Espindola, Augusto (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      The current thesis investigated the topic of cross-linguistic influence (CLI) at three different developmental stages of adult third language (L3) acquisition of Norwegian by sequential first language (L1) Spanish – second language (L2) English speakers (n = 18). Using a mixed methods approach consisting of a grammaticality judgment task and a closed-ended questionnaire on linguistic proximity, ...
    • L2 Acquisition of English by Persian L1 Speakers. Comparing Morphology, Syntax and Semantics The Bottleneck Hypothesis in L2 acquisition 

      Rajabi, Melika (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      In this thesis, I test the Bottleneck Hypothesis (Slabakova, 2008, 2013, 2016) in L2 acquisition of English by Persian L1 speakers. The Bottleneck Hypothesis (BH) examines what is difficult and what is easy to acquire in a second language. According to this hypothesis, functional morphology is the most challenging part for second language learners to acquire, while narrow syntax and semantics are ...
    • Acquisition of the English vowel system by Farsi and Gilaki speakers 

      Khoshrouz, Siavash (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      This study investigates the acquisition of English vowels by speakers of two Iranian varieties, Gilaki and Standard Farsi in the light of two CLI theories, namely the Full Transfer and Full Transfer Potential. The argument of this study is that Gilaki-Farsi bilingual speakers should be able to demonstrate a more pronounced differentiation of both vowel duration and spectral dimensions than monolingual ...
    • Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español? 

      Grøneng, Silje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-29)
      <p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi ...
    • La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos 

      Wikran, Erika Lovise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken ...
    • Fra bålplass til Facebook. Talemålsnær skriving i en liten og en stor Facebook-gruppe med jakttematikk 

      Steiro, Trine Rebekka Nyheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Dette prosjektet har problemstillinga «Hva kjennetegner språket i en stor og en liten Facebook-gruppe med jakttematikk?» For å svare på spørsmålet har jeg stilt to forskningsspørsmål: 1) Hvordan påvirkes språkvalg av medlemsstørrelse? 2) Hvordan påvirkes språkvalg av geografiske betingelser? Facebook-gruppene hadde ulik medlemsstørrelse og geografisk nedslagsfelt, men med jakt som felles tematikk. ...
    • Ambiposisjovnh - gïehtjedimmie njielje ambiposisjovnijste 

      Steinfjell, Maidi Persson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Fire sørsamiske adposisjoner med OVER-betydning og den semantiske forskjellen mellom post- og preposisjon. I denne oppgaven presenteres det hvordan man kan si OVER på sørsamisk med fire velkjente adposisjoner. De fire adposisjonene er aatsolen, bijjelen, dåaresth og rastah. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende «Hvordan kan man si OVER på sørsamisk og er det en semantisk forskjell mellom ...
    • A Comparative Study of L1 Norwegian and L1 Chinese Learners’ Acquisition of L2 English Subject-verb Agreement and Word Order 

      Tong, Jia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Nowadays, English has been widely used by L2 language learners. With respect to L1 Chinese and L1Norwegian speakers in the process of English learning, both groups are prone to a range of errors, especially in subject-verb agreement and word order. This thesis aims at exploring the L1 Chinese and L1Norwegian English learning difficulties in subject-verb agreement and word order and makes a comparison ...
    • Retroflexion of rhotic-plus-sibilant sequences at word junctions in Northern Norwegian dialects 

      Piliavets, Hanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-15)
      Retroflexion at the junction of words is an optional process. Numerous previous works devoted to this topic analysed the process of retroflexion based on researcher’s intuition or examining the behaviour of retroflexes in an artificially created environment in laboratory conditions. In this work, the retroflexion of rhotic-plus-sibilant sequences at word junctions is observed in the natural ...
    • The weight and representation of Ryukyuan Miyako onsets: Initial geminate moraicity, markedness, and sonority 

      Myhre, Matias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      This thesis examines descriptive data on the Southern Ryukyuan Miyako languages and argues for a moraic account of the initial geminates found therein. All varieties of Miyako discussed require underived words to feature at least two morae, and the initial geminates in each variety appear to satisfy the bimoraic word minimality requirement. Segmental restrictions on the coerced (derived) moraicity ...
    • The acquisition of questions by a Mandarin-English bilingual child 

      Wang, Yuanqi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      Linguists have been debating on whether the two languages of bilingual children develop separately since 1990s. Some studies suggest when the two languages are acquired very early in life, each language develops separately (the Separate Development Hypothesis), while others show that bilinguals’ two languages can influence each other and that the weaker language is more vulnerable to cross-linguistic ...
    • Åarjelsaemien infinihte veerbehaemieh 

      Labj, Anja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-16)
      I denne masteroppgaven analyseres sørsamiske infinitte verbformer gjennom deres morfologi, syntaks og semantikk. Målet er å finne svar på hvilke infinitte verbformer som finnes i sørsamisk med hovedvekt på funksjonsanalyse, og gjennom dette beskrive et koherent system av infinitte verbformer fra et morfosyntaktisk perspektiv. På grunnlag av en tredelt funksjonsanalyse som tar for seg predikative og ...
    • Aptitude in the Classroom: an empirical study of the pedagogical functionality of the LLAMA test battery in an upper secondary school 

      Larsen, Morten Skillingstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      This thesis explores the suitability of using aptitude testing and the LLAMA aptitude tests in a Norwegian upper secondary school class, and the potential pedagogical advantages such testing can have. Aptitude testing entails measuring language learners’ specific talent for learning foreign languages and this is an individual difference that exhibits considerable variation between learners (Dörnyei ...
    • Nynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinn 

      Bårdsen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes ...
    • «Katti e dokker ferdig på jobb?». Stilistisk variasjon i en gruppechat på Messenger. 

      Berg, Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 3042 ytringer postet i løpet av en tidsperiode på et halvt år i en gruppechat på Messenger. Gruppechatten består av 12 kvinnelige deltakere i starten av tjueårene, der jeg selv er en av de som deltar i chatten. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og støtter opp om synet ...
    • Navnerenessanse i Larvik og Brunlanes? Sammenligning av navnemateriale fra 1865 og 1925 

      Liberg, Karoline Dolven (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      I denne oppgaven har jeg fokusert på den nordiske navnerenessansen i Larvik og Brunlanes, i åra 1865 og 1925. Formålet mitt har vært å undersøke om en kan finne utslag etter den nordiske navnerenessansen, og i den forbindelse har jeg brukt noen forskningsspørsmål. Jeg har derfor sett på a) om det er forskjell mellom 1865 og 1925, b) om det er forskjell mellom Larvik og Brunlanes, og c) om det er ...
    • Emojier i det digitale universet. En studie om bruk og tolkning av emojier i to aldersgrupper. 

      Mikkelsen, Guro Haddal (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      I dette masterprosjektet undersøker jeg forskjeller i bruk og tolkning av emojier i to ulike aldersgrupper. Denne studien er sosiolingvistisk og presenterer den brukerorienterte tradisjonen innenfor forskning på computer-mediated communication (CMC), som tar avstand til at språket på nettet bør studeres som en isolert enhet. Kontekstuelle premisser ses nemlig på som viktige faktorer for at språket ...
    • Crosslinguistic Influence in L3A; An investigation of L3 English acquisition among North Sámi-Norwegian bilinguals 

      Lantto, Melissa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      This thesis investigates cross-linguistic influence (CLI) in L3 acquisition among North Sámi-Norwegian bilinguals in comparison to Norwegian monolingual controls. The linguistic phenomena of investigation include subject-verb agreement and verb placement. The main overarching inquiry of this study is to determine if North Sámi-Norwegian bilinguals acquire English (as an L3) in the same fashion as ...
    • L1 transfer in the acquisition of English articles. Evidence from L1 Bulgarian and L1 Norwegian learners 

      Encheva, Daniela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates the L1 transfer in the acquisition of articles in L2 English by L1 speakers of Bulgarian and Norwegian. Bulgarian differs from English in that it has no overt indefinite article, the definite article is postposed, and it expresses genericity by means of the definite article. Norwegian is similar to English in that it has overt indefinite article. The definite article in ...
    • Ab Initio Adult Third Language Acquisition: Transfer source selection and effects of CLI in acquisition of an artificial language 

      Stevens, Dashiel Naea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      The field of generative third language acquisition has seen considerable activity in the last decade, resulting in several dominant models which seek to explain the phenomenon of cross-linguistic influence (CLI) and transfer. This study investigates the role of previously acquired languages, Norwegian and English, in the acquisition of morphosyntax of a miniature artificial language (MAL) at the ...