Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Karin Ravn
dc.contributor.authorTingvoll, Wivi-Ann
dc.date.accessioned2019-12-10T12:50:27Z
dc.date.available2019-12-10T12:50:27Z
dc.date.issued2019-09-01
dc.description.abstractNye og flere oppgaver i sykehjem krever at sykepleierne er faglig oppdatert, og i stand til å observere og vurdere pasientens tilstand. Sykepleierutdanningen har i samarbeid med ledere i sykehjem et ansvar for at nyutdannede sykepleiere er rustet til å møte dagens faglige utfordringer.<p> <p>Artikkelen har til hensikt å belyse hva sykehjemsledere forventer av nyutdannede sykepleieres utøvelse av faglig ledelse og organisering. Artikkelen drøfter hva som må styrkes i sykehjemmene og i utdanningen for at nyutdannede sykepleiere skal bli rustet til å møte de faglige utfordringene som er tillagt sykehjem.<p> <p>I studien anvendes Kvales fenomenologisk-hermeneutisk metodetenkning. Det ble gjennomført individuelle intervju med fire institusjonsledere fra ulike sykehjem i en kommune.<p> <p>Studien viser at institusjonsledere har store forventninger til at nyutdannede sykepleiere skal være tydelige og kvalitetsbevisste, være bevisst sitt ansvar som faglige ledere, være engasjert i faglig utvikling og kvalitetsarbeid og bidra til å utvikle sykehjemmets som praksisarena.<p> <p>Det er av stor betydning at ledere i sykehjem og sykepleierutdanningen samarbeider tett for å kunne møte samfunnets behov, og for å kunne bidra til samsvar mellom ledernes forventninger og utdanningens innhold. En modell med en praksisperiode siste semester i sykehjem med fokus på faglig ledelse og organisering kan være et bidrag til å øke studentenes kunnskap om hva som forventes av en nyutdannet sykepleier. Det kan også gi studentene motivasjon til å velge sykehjem som arbeidsplass etter endt utdanning. <p>en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.nsf.no/fagtidsskrift/artikkelliste/264394>https://www.nsf.no/fagtidsskrift/artikkelliste/264394. </a>en_US
dc.identifier.citationPedersen KR, Tingvoll W. Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen. . Geriatrisk sykepleie. 2019;1:22-29en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1731359
dc.identifier.issn1891-1889
dc.identifier.issn1893-563X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16867
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden_US
dc.relation.journalGeriatrisk sykepleie
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.titleLederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningenen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel