ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17096
DOI
https://doi.org/10.7577/njcie.3273
Thumbnail
Åpne
article.pdf (639.0Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-12-11
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Lødding, Berit; Paulgaard, Gry
Sammendrag
Based on individual interviews with young people in Finnmark who have quit or taken a break from upper secondary education, this article addresses the relationship between attachment to place and perception of time. Finnmark is the largest and least populated county in Norway, located in the far North, with only 10 upper secondary schools. The article’s theoretical basis is a criticism of two different forms of universalisms: i) the metrocentrism in youth research and ii) normative deadlines for completion of education. As globalisation creates inequalities and changes in access to work, the article argues that it is important to examine how such changes affect young people’s perspectives and opportunities in different places. Access to localized capital, i.e. networks, embodied knowledge and reputation, can be a differentiating factor for young people’s job opportunities and lack thereof. When norms for rapid completion of education that apply to university-oriented career paths are generalized, the existence of alternative learning arenas and qualification trajectories are overlooked. Sensitivity to the young people’s material and embodied experiences, enables a richer analysis of how young people need to handle conflicting logics between attachment to place and completion of formal education elsewhere.
Forlag
OsloMet University Library
University of South-Eastern Norway
Sitering
Lødding B, Paulgaard G. Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). 2019;3(3):75-90
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2019 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring