Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Annelise Brox
dc.date.accessioned2020-01-22T12:15:55Z
dc.date.available2020-01-22T12:15:55Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractThis article discusses how an increased focus on intertextuality may contribute to the development of reading skills among ESL/EFL student teachers. When we read literary texts, there is often an element of recognition and intertextuality involved. By working with what the students already know, we may facilitate the development of their aptitude for reading. The rationale for approaching literature in this way is to suggest answers to the underlying question: How can we work with literature in the classroom to make it worthwhile and stimulating for more students to read literary texts? A group of teacher training students of English and their teacher studied excerpts from an example novel, When Jays Fly to Bárbmo, and its intertexts. The data were collected through a single-case study of a teacher/researcher’s observation log and field notes of the teaching scheme and group discussions in class. The students saw how narrative formulas are repeated. For instance, the students identified the Bildungsroman – portraying a young character’s identity quest – as an important genre of children and young adults’ literature. The article argues that the identification of intertextual references will help them and serve as scaffolding in the reading process. An enhanced knowledge of such intertextual traits may facilitate the development of metacognitive strategies for reading. A raised awareness among the students about the phenomenon of intertextuality is important when developing strategies for reading narrative literary texts.en_US
dc.description.abstract<i>Norwegian abstract</i>: Denne artikkelen diskuterer hvordan et større fokus på intertekstualitet kan bidra til utviklingen av leseferdigheter hos engelskstudentene i lærerutdanningen. Når vi leser litterære tekster, innebærer det ofte et element av gjenkjennelse og intertekstualitet. Ved å arbeide med det studentene allerede kjenner til, kan vi legge til rette for utvikling av deres leseferdigheter. Begrunnelsen for denne tilnærmingen til litteraturundervisningen er å søke svar på det underliggende spørsmålet: Hvordan arbeide med skjønnlitterære tekster i klasserommet slik at flere engelskstudenter oppfatter lesing som verdifullt og stimulerende. En engelskklasse i lærerutdanningen og læreren deres leste utdrag av en eksempelroman, When Jays Fly to Bárbmo, med vekt på intertekstuelle referanser. Datagrunnlaget for studien består av en enkel casestudie av lærerens/forskerens observasjonslogg, feltnotater fra selve undervisningsøkten og gruppediskusjonene som læreren/forskeren og studentene hadde. Studentene oppdaget hvordan narrative formler gjentas. De identifiserte Bildungsromanen, som omhandler en ung hovedpersons søken etter identitet, som en sentral sjanger i barne- og ungdomslitteraturen. Artikkelen argumenterer for at identifiseringen av intertekstuelle referanser vil hjelpe dem og tjene som stillas i leseprosessen. Mer kunnskap om intertekstuelle trekk ved tekster kan støtte utviklingen av metakognitive lesestrategier. En større bevissthet blant studenten om fenomenet intertekstualitet er viktig når man utvikler strategier for å lese narrative skjønnlitterære tekster.en_US
dc.identifier.citationLarsen, A.B. (2018). An Intertextual Approach to Reading Literary Texts in English in Teacher Education. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 12(2). https://doi.org/10.5617/adno.5578en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1592894
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.5578
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17172
dc.language.isoengen_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.relation.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectESL/EFL in Teacher Trainingen_US
dc.subjectreading novelsen_US
dc.subjectintertextualityen_US
dc.subjectmetacognitionen_US
dc.subjectWhen Jays Fly to Bárbmoen_US
dc.subjectFaget engelsk i lærerutdanningen_US
dc.subjectlesing av romaneren_US
dc.subjectintertekstualiteten_US
dc.subjectmetakognisjonen_US
dc.title.alternativeEn intertekstuell tilnærming til lærerstudenters lesing av engelskspråklig skjønnlitteraturen_US
dc.titleAn Intertextual Approach to Reading Literary Texts in English in Teacher Educationen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel