Kjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17175Dato
2019-10-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, IngunnSammendrag
Det har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese:
«Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen».
Videre er det jobbet ut fra to forskningsspørsmål:
A- I hvor stor grad er det kjønnsforskjeller i vedtak for vanskene kommunikasjon/tale og atferd?
B- Hvilke årsakssammenhenger kan man knytte til kjønnsforskjeller ut fra tidligere forskningslitteratur?
Studien tar utgangspunkt i innhentet tallmateriale fra en PP-tjeneste fra en mellomstor kommune med informasjon om hvilke vansker barna er registret med og hvor mange jenter/gutter som har fått vedtak om spesialpedagogisk hjelp de siste fire årene.
Resultatet viser at hypotesen er riktig, det er stor overvekt av gutter som får vedtak om spesialpedagogisk hjelp. For samtlige vansker viser det store kjønnsforskjeller i vedtak, den største effekten er for vansker knyttet til kommunikasjon/tale Cohen`s d 4.479925, tett fulgt av atferdsrelaterte vansker Cohen`s d 4.170353. Funnene viser at det er disse vanskene som har flest vedtak både for jenter og gutter alle årene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: