ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva forklarer sjømatforbruk i Iran?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18033
Thumbnail
Åpne
article.pdf (472.2Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-02-26
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Ardebili, Aida Tabarroky; Skallerud, Kåre; Rickertsen, Kyrre; Zamandaraeh, Zara
Sammendrag
Formålet med artikkelen er å kartlegge iranske forbrukeres holdninger til sjømat, deres kjøpsatferd og betalingsvillighet for sjømat. Dette gjøres gjennom to surveyundersøkelser av konsumenter i Teheran. Oppdrettet iransk regnbueørret spises mye, og smak er viktig. Norsk laks oppfattes som god i smak, ernæringsrik og bekvemmelig. Dette kan brukes i markedsføringen av laks, som imidlertid oppfattes som dyr. Konsumenter med kunnskap om tilberedning spiser mer sjømat og de har intensjon om å spise mer sjømat. Konsumenter som spiser mer sjømat er også villig til å betale mer for den. Laks er en ny art i det iranske markedet, og konsumenter som er innovasjonstilbøyelige vil spise mer laks. Artikkelen diskuterer markedsføringsmessige implikasjoner.
 
The purpose of this article is to study Iranian consumers’ attitudes, buying behavior, and willingness to pay for seafood. Two surveys of consumers are carried out in Tehran. In study 1, consumer attitudes toward eating seafood were investigated. In study 2, consumer attitudes and willingness to pay for Norwegian salmon were examined. Farmed Iranian rainbow trout is one of the most popular species among consumers. Norwegian salmon is ranked highest on taste, health and nutrition, and convenience, but perceived as expensive. In general, taste preferences are an important criterion. When it comes to willingness to pay (WTP) for salmon, focus on taste and nutrition facts on packaging and/or in advertising can make a positive contribution. Consumers who have procedural knowledge consume more seafood and are willing to consume more seafood in the future. Consumers who consume seafood more often are also willing to pay more for seafood. Consumer innovativeness affects their intentions to eat more seafood. Managerial and marketing implications are discussed.
 
Beskrivelse
Published version available at: https://okonomiskfiskeriforskning.no/hva-forklarer-sjomatforbruk-i-iran/
Forlag
Nofima
Sitering
Ardebili AT, Skallerud KS, Rickertsen K, Zamandaraeh Z. Hva forklarer sjømatforbruk i Iran?. Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi. 2019;29(1):18-32
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen) [635]
Copyright 2019 Økonomisk fiskeriforskning

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring