Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTiller, Tom
dc.contributor.authorStorvoll, Ragnvald Anton
dc.date.accessioned2020-04-27T12:07:54Z
dc.date.available2020-04-27T12:07:54Z
dc.date.issued2020-05-26
dc.description.abstract<p>Youths´ choice of education and residence will affect development in Northern Norway. This thesis offers insight into how some young people from Troms are seeing the future in the north and how young people experience their own participation in regional development. On one hand, a statistical description of Northern Norway's future perspectives from SSB, the media and scientists, can be perceived as a negative threat – also for the youth. The demographic prediction for the region described is gloomy. This may result in a negative prediction, a near self-fulfilling prophecy. On the other hand, young people grow up in a part of the country with positive future opportunities; Tourism is increasing, Northern Norway is experiencing faster economic growth than the rest of the country, and several new jobs are making the scene. <p>There are many features in community development that make places important, and make new perspectives and theories of place evolve. Increased mobility in the world, more attention to the flow of people, products and ideas, and more intense globalization processes, also affect societal phenomena in new ways in the north. <p>Many young people in Troms move for education. Hence, they may live in several places and experience belonging to more than one place. The concepts of multi-site affiliation and site polygamy open up for other ways of understanding interaction between different places with which to be associated. Glocal citizens with multiple and parallel identities allow for new ways to understand and recreate places.en_US
dc.description.abstract<p>Unges valg av utdanning og bosted vil påvirke utviklingen også i den nordligste landsdelen. Avhandlingen gir et innblikk i hvordan noen unge fra Troms ser på framtiden i nord og hvordan unge aktører opplever sin egen medbestemmelse og medvirkning i regional utvikling. På den ene siden formidles en statistisk beskrivelse av framtidsperspektiver for Nord-Norge fra SSB, media og forskere, som kan oppleves som en negativ trussel – også for ungdommen. Det demografiske framtidsbildet for landsdelen som beskrives er dystert. Dette kan bli en negativ prediksjon, nærmest en selvoppfyllende profeti. På den andre siden vokser ungdom opp i en landsdel med svært positive framtidsmuligheter; turiststrømmen øker, Nord-Norge opplever en raskere økonomisk vekst enn resten av landet, og mange nye arbeidsplasser ser dagens lys. <p>Det er flere trekk i samfunnsutviklingen som gjør steder viktige og gjør at nye perspektiver på og teorier om sted utvikles. Økt mobilitet i verden, mer oppmerksomhet på flyt av mennesker, produkter og idéer og mer intense globaliseringsprosesser, påvirker også samfunnsmessige fenomen på nye måter i nord. <p>Mange unge i Troms flytter for å ta utdanning og kan da både bo på flere plasser og oppleve tilhørighet til mer enn ett sted. Begrepet flerstedstilknytning og stedspolygami åpner for andre måter å forstå samhandling mellom forskjellige steder man har tilknytning til. Glokale borgere med flere og parallelle identiteter, åpner for nye måter å forstå og gjenskape steder.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractYouths´ choice of education and residence will affect development in Northern Norway. This thesis offers insight into how some young people from Troms are seeing the future in the north and how young people experience their own participation in regional development. There are many features in community development that make places important, and make new perspectives and theories of place evolve. Increased mobility in the world, more attention to the flow of people, products and ideas, and more intense globalization processes, also affect societal phenomena in new ways in the north. Many young people in Troms move for education. Hence, they may live in several places and experience belonging to more than one place. The concepts of multi-site affiliation and site polygamy open up for other ways of understanding interaction between different places with which to be associated. Glocal citizens with multiple and parallel identities allow for new ways to understand and recreate places.en_US
dc.description.sponsorshipSpareBank 1 Nord-Norgeen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18137
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherReflected experiencesen_US
dc.relation.haspart<p>Paper 1: Storvoll, R. & Espenes, M.A. (2013). Med jobben på flyttelasset. In: Jentoft, S., Nergård, J.-I. & Røvik, K.A. (Eds.), <i>Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring</i> (pp. 271-284). Stamsund: Orkana Akademiske. ISBN: 978-82-8104-224-7. <p>Paper 2: Storvoll, R. (2018). Unge framtidsstemmer i Nord. <i>Scandinavian Journal of Vocations in development, 3</i>. Also available at <a href=http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2617> http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2617</a> <p>Paper 3: Ragnvald Storvoll, Odd Arne Thunberg and Tom Tiller (2019). Constructive Youth Power in Society Building: A Case Study of Intentions and Realities from a Region in Northern Norway. (Submitted manuscript).en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectFuture perspectivesen_US
dc.subjectYouthen_US
dc.subjectGlocal citizensen_US
dc.subjectBusiness growthen_US
dc.subjectBrain drainen_US
dc.subjectYouth involvementen_US
dc.subjectLearningen_US
dc.subjectArea developmenten_US
dc.subjectGlobalizationen_US
dc.subjectMulti-site affiliationen_US
dc.subjectSite affilicationen_US
dc.subjectSite polygamyen_US
dc.subjectRemote worken_US
dc.subjectTraineeen_US
dc.subjectFaith for the futureen_US
dc.subjectFramtidsperspektiveren_US
dc.subjectUngeen_US
dc.subjectGlokale borgereen_US
dc.subjectNæringsutviklingen_US
dc.subjectUngdomsmedvirkningen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectReflekterte erfaringeren_US
dc.subjectStedsutviklingen_US
dc.subjectGlobaliseringen_US
dc.subjectFlerstedstilknytningen_US
dc.subjectStedstilknytningen_US
dc.subjectStedspolygamien_US
dc.subjectStedsuavhengig arbeiden_US
dc.subjectFramtidstroen_US
dc.titleUng drivkraft i nord. Unges legitime medvirkning i stedsutviklingen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)