dc.contributor.advisor | Stjernstrøm, Else | |
dc.contributor.author | Thoresen, Anne-Lise | |
dc.date.accessioned | 2009-03-30T10:38:54Z | |
dc.date.available | 2009-03-30T10:38:54Z | |
dc.date.issued | 2007-06-20 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i voksenpedagogikk omhandler en endrings og utviklingsprosess der
hensikten var å styrke lærerens pedagogiske kompetanse innefor nettbasert undervisning og
samtidig forbedre studentens læringsmuligheter ved å utvikle et bedre opplegg for denne type
undervisning. Prosjektet som danner grunnlaget for oppgaven ble gjennomført ved
jordmorutdanningen, Høgskolen i Tromsø. Aksjonsforskning ble valgt som metodisk
tilnærming. Ved å arbeide aksjonsrettet fikk lærerne mulighet til å arbeide systematisk med
utviklingen av undervisningsopplegget og dele erfaringer med hverandre. Gjennom dialog,
refleksjon og aktiv handling utviklet de kunnskap om nettbasert dialog sammen med
studentene.
Datamaterialet er tekst hentet fra egne- og lærernes loggnotater, fra fokusgruppeintervju med
studentene og fra kommunikasjon mellom studenter og lærere lagret i Fronter. I analysen av
datamaterialet har mitt hovedfokus vært rettet mot hvordan samspillet mellom aktørene har
utviklet seg, og hvordan teknologien har påvirket læringsprosessen. I drøftingsdelen
diskuteres to hovedtema der første tema omhandler lærernes lærings- og utviklingsprosess
gjennom samtalene i dialogmøtene, og hvordan erfaringens følelsesmessige dimensjon kan ha
betydning for voksnes læring. Det andre temaet var rettet mot studentenes læringsprosess og
hvilken betydning samspillet med lærerne hadde for studentene og deres læring.
I jordmorutdanningen der studentene er geografisk spredt store deler av studietiden kan
nettbasert undervisning representere et betydelig supplement til det fysiske møtet, og være et
bindeledd mellom studentene og lærerne i praksisperiodene. | en |
dc.format.extent | 358691 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1820 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1582 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2007 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | IKT | en |
dc.subject | aksjonslæring | en |
dc.subject | sosiokulturell læringsteori | en |
dc.subject | aksjonsforskning | en |
dc.subject | voksenpedagogikk | en |
dc.subject | hermeneutiske spiral | en |
dc.subject | nettbaserte læringsfelleskap | en |
dc.subject | jordmorutdanning | en |
dc.title | Læring, dialog og samarbeid : utvikling av et nettbasert læringsfellesskap | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |