dc.contributor.advisor | Bjøru, Anne Mette | |
dc.contributor.author | Engen, Trudy | |
dc.date.accessioned | 2020-05-14T09:45:35Z | |
dc.date.available | 2020-05-14T09:45:35Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen dreier seg om barns opplevelser i krig, og hvordan skolen kan ivareta og bidra til læring for barn som har opplevd livstruende hendelser i krig. Problemstillingen og tema blir belyst av eldre informanter som var barn under 2.verdenskrig.
Som teoretisk fundament presenteres teori om traumer og utvikling av PTSD. Videre trekkes det inn teori om regulering, selvregulering og indre arbeidsmodeller. Teori om resilience forklarer hvordan noen tåler belastninger og Antonovskys teori om Opplevelse av sammenheng gir forklaringer om håndtering av stress.
Dette er en kvalitativ undersøkelse der informantene forteller om livstruende hendelser i retrospekt. I en slik undersøkelse er det mulig å gå i dybden for å forstå sosiale fenomener.
I resultatpresentasjonen er utsagn fra intervjuene er satt sammen til fortellinger som synes relevante for å belyse problemstillingen.
I drøftingen diskuteres informantenes fortellinger i lys av teorien, og det fokuseres på følgende:
- hva ansatte i skolen bør vite om barns reaksjoner på potensielt traumatiske hendelser
- hvordan skolen kan tilrettelegge for barn som har opplevd dramatiske hendelser i krig
- hvordan opplæringen kan fremme egenskaper som gjør at barn og unge bedre kan håndtere dramatiske livsopplevelser.
Avslutningsvis er det trukket konklusjoner basert på undersøkelsen. Det blir også sagt litt om undersøkelsens relevans i forhold til den forståelsen som bør danne grunnlag for å ta imot mennesker som flykter fra krig og terror. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18286 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Krig | en_US |
dc.subject | Livstruende hendelser | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.subject | Opplæring | en_US |
dc.subject | Regulering | en_US |
dc.subject | Resilience | en_US |
dc.subject | Opplevelse av sammenheng | en_US |
dc.title | Barns opplevelser i krig. Skolen i møte med barn som har opplevd livstruende hendelser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |