Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWallem Krempig, Inger
dc.contributor.advisorOlsen, Mirjam
dc.contributor.authorKrogh, Camilla
dc.date.accessioned2020-05-16T14:17:01Z
dc.date.available2020-05-16T14:17:01Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractStudiens problemstilling er” Hvordan kan et høstingsprosjekt bidra til inkludering av barn med særskilte behov i barnehagen?”. For å utdype problemstillingen min har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår førskolelærere begrepene inkludering og særskilte behov? 2. Hvilken oppfatning har førskolelærere om hva de selv gjør for å oppnå inkludering av barn med særskilte behov? Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å finne ut om et høstingsprosjekt kan bidra til inkludering av barn med særskilte behov. Jeg ønsker å finne ut om høstingsprosjekt kan være en metode i prosessen for inkludering av barn med særskilte behov, slik at kanskje flere barnehager kan ta dette i bruk i sin pedagogiske virksomhet. Jeg har valgt å knytte forskningsprosjektet mitt til et høstingsprosjekt som heter ‹‹mat fra naturen››. Dette er et kvalitativt forskningsprosjekt hvor jeg har brukt semistrukturert intervju som metode. Utvalget består av tre pedagogiske ledere som alle har jobbet i den aktuelle barnehagen. Alle er utdannet førskolelærere og har deltatt på høstingsprosjektet ‹‹mat fra naturen››. Studiet viser at høstingsprosjekt kan være med å bidra til inkludering av barn med særskilte behov. Førskolelærernes forståelse av begrepet inkludering og særskilte behov vil ha betydning for valg av struktur og metode. De er bevisst på hva inkludering er, samtidig så har ressursene stor betydning for hvordan inkluderingsprosessene blir gjennom ført. Ressurs i form av bemanning og økonomi. I prosessen for å oppnå inkludering er det positivt at man vektlegger motivasjon og mestring. For at et høstingsprosjekt skal kunne bidra til inkludering er tilretteleggingen av turene avgjørende. Samtidig så er holdningene til personalet er helt avgjørende for hvordan de tilrettelegger for barn med særskilte behov. Det kan etableres gode relasjoner mellom barn-barn og barn-voksen ved en aktivitet ute i naturen som preges av engasjement. Organisering i smågrupper, enten det er i lek eller aktivitet synes å ha innvirkning på inkludering av barn med særskilte behov. Ved å arbeide i små grupper vil andre barn være støttespillere for barn med særskilte behov. Spesielt tydelig kom det fram at språkutvikling synes å ha god effekt gjennom høstingsprosjekt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18319
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectSærskilte behoven_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.titleInkludering av barn med særskilte behov gjennom et høstingsprosjekt i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)