Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAviles-Solis, Juan Carlos
dc.contributor.authorStorvoll, Ingrid Johansen
dc.date.accessioned2020-06-02T09:18:24Z
dc.date.available2020-06-02T09:18:24Z
dc.date.issued2018-05-30
dc.description.abstractInnledning Med teknologisk utvikling har også stetoskopet blitt digitalisert. Digitale stetoskoper gir mulighet til å lytte til den samme lyden flere ganger, be om andres mening og til å få lyden fremstilt med spektrogram. Man kan tenke seg at spektrogram gjør klassifisering av lungelyder enklere, men vi vet ikke om det faktisk har positiv innflytelse. I denne studien vil vi derfor beskrive innflytelse av spektrogram på medisinstudenters evne til å klassifisere lungelyder. Vi vil sammenligne enigheten for klassifisering av lungelyder presentert med spektrogram og uten spektrogram. Metoder 23 medisinstudenter fra 2-5-studieår ved UiT klassifisere lungelyder presentert med og uten spektrogram. Lydene bestod av 15 normale lungelyder og 15 fremmedlyder. Lydene ble presentert i to omganger i ulik rekkefølge. Første runde med kun lyd og andre runde med lyd og spektrogram. Studentene benyttet Questback til klassifiseringen. De klassifiserte lungelydene som normale, pipelyder eller knatrelyder. Vi beregnet Cohens kappa for hver observatør og Fleiss kappa for alle samlet. Vi benyttet en adaptasjon av Hotellings T2-test for å undersøke om det var signifikant endring av kappa. Resultater For pipelyder hadde 15/23 observatører økt kappa når lyden var ledsaget av spektrogram, for én observatør var endringen signifikant (p<0,05). For knatrelyder hadde 17/23 observatører økt kappa, p<= 0,05 hos fem av observatørene. Alle signifikante endringer var i retning forbedring av kappaverdi. Fleiss kappaverdi for pipelyder uten og med spektrogram var henholdsvis k=0,511 og k=0,555 (p=0,63). For knatrelyder viste Fleiss kappa en signifikant forbedret enighet, henholdsvis k=0,223 og k=0,403 (p=<0,01).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18407
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Allmennmedisin: 751en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Family practice: 751en_US
dc.titleInnflytelse av spektrogram på medisinstudenters evne til å klassifisere lungelyder.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)