dc.contributor.author | Rasmussen, Lene-Mari Potulski | |
dc.contributor.author | Berg Puggard, Louise | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T10:50:47Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T10:50:47Z | |
dc.date.issued | 2019-09-03 | |
dc.description.abstract | Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT) er et skåringsverktøy som vurderer terapeuters etterlevelse og kompetanse i (manualbasert) terapi for barn og unge med angst. CAS-CBT er inspirert av Cognitive Therapy Adherence and Competence Scale (CTACS; Barber, Liese, & Abrams, 2003), og utviklet i Norge av Jon Bjåstad og kollegaer (2015). Skåringsverktøyet består av 11 spørsmål som kartlegger etterlevelse og kompetanse fordelt på tre dimensjoner: 1) Kognitiv terapistruktur; 2) Prosess- og relasjonsferdigheter; 3) Tilretteleggelse for gjennomføring av mål for timen.
Det systematiske litteratursøket resulterte i totalt 85 treff, hvorav to publikasjoner til slutt ble inkludert. Begge var fra norske kliniske utvalg der instrumentet ble brukt ved behandling av angst hos barn (7–15 år).
Den eksplorerende faktoranalysen som ble gjennomført i den ene studien identifiserte to faktorer. Begge viste god indre konsistens. Interraterreliabilitet, basert på gjennomsnittsskårene for etterlevelse og kompetanse mellom ekspertene og studentene som skåret videoene, var tilfredsstillende til utmerket. Test-retest reliabilitet var undersøkt i en studie og viste utmerket resultat. Normdata er ikke relevant for dette instrumentet.
CAS-CBT har noe begrenset psykometrisk dokumentasjon. Reliabilitetsmålene varierte noe, men var i hovedsak god til utmerket. Faktorstrukturen får frem andre faktorer enn de som skisseres i instrumentbeskrivelsen. Det kan derfor stilles spørsmål om hvorvidt instrumentet måler det som er tiltenkt. Det er ikke foretatt andre studier som belyser begrepsvaliditeten enn den eksplorerende faktoranalysen. Det er ønskelig med flere studier som undersøker instrumentets psykometriske egenskaper. | en_US |
dc.description.abstract | Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT) is an 11-item observation-based measure designed to evaluate therapist adherence and competence in (manual-based) anxiety treatment for youths. The CAS-CBT is a modified version of the Cognitive Therapy Adherence and Competence Scale (CTACS; Barber et al., 2003) developed in Norway by Jon Bjåstad and colleagues (2015). The measure comprises three dimensions; 1) Cognitive therapy structure; 2) Process- and relational skills and 3) Goals for the session. The systematic literature search resulted in a total of 85 references of which two met the inclusion criteria. Both studies were based on Norwegian clinical samples where the instrument was used in effectiveness studies of anxiety in children (7-15 years). The exploratory factor analyses based on one study identified two factors, showing good internal consistency of the instrument. Further, the intraclass-correlations between the expert raters and the students were adequate to excellent for mean scores on Adherence and Competence. Test-retest reliability examined in one study was excellent. Norm data is not relevant for this measure. CAS-CBT has limited psychometric documentation. The results of the reliability analyses varied somewhat, but were mostly good to excellent. The factor analysis suggested another factor structure than implied in the instrument description. It could thus be questioned whether the instrument measures what it is intended to measure. No studies have investigated the construct validity of the measure apart from the exploratory factor analysis. Thus, more research on the psychometric properties of the instrument is needed. | en_US |
dc.identifier.citation | Rasmussen, Berg Puggard. Måleegenskaper ved den norske versjonen av Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT). PsykTestBARN. 2019 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1721121 | |
dc.identifier.doi | 10.21337/0061 | |
dc.identifier.issn | 1893-9910 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18469 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) | en_US |
dc.relation.journal | PsykTestBARN | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | © All rights reserved RBUP Psyktestbarn 2019 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.title | Måleegenskaper ved den norske versjonen av Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT) | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |