Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Lill Sverresdatter
dc.contributor.authorMoholt, Jill-Marit
dc.contributor.authorHamran, Torunn
dc.contributor.authorHenriksen, Nils Oddbjørn
dc.contributor.authorBlix, Bodil Hansen
dc.date.accessioned2020-06-22T11:38:47Z
dc.date.available2020-06-22T11:38:47Z
dc.date.issued2020-03-25
dc.description.abstract<p><i>Bakgrunn:</i> Det er sterke helsepolitiske føringer for at personer med demens skal bo hjemme så lenge som mulig, og det forventes at pårørende skal bidra i omsorgsarbeidet. Pårørendeskolen skal bidra til læring og mestring hos pårørende. <p><i>Metode:</i> Studien er basert på kvalitative intervju med 16 pårørende som hadde deltatt på pårørendeskoler i nordnorske kommuner i perioden 2010–2017. Intervjuene ble analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode i lys av Antonovskys begrep om «opplevelse av sammenheng». <p><i>Resultater:</i> Deltakerne i studien uttrykte i all hovedsak positive erfaringer med pårørendeskolen, og tilbudet bidro til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig, håndterbar og meningsfull. Deltakerne pekte også på utfordringer relatert til temaene organisering og styring, åpenhet og utlevering, at kunnskap kunne oppleves både godt og vondt, udekte tematikker, og behov for videre oppfølging. <p><i>Konklusjon:</i> Studien tyder på at pårørendeskolen kan bidra til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig og håndterbar, og til mer åpenhet rundt demenssykdom. Tilbudet kan imidlertid ikke erstatte individuell og langvarig oppfølging av familier der en person har demenssykdom.en_US
dc.description.abstract<p><i>Background:</i> Health policies have conceptualized aging in place as an attainable and required goal for persons with dementia, and family caregivers are required to contribute substantially to care. Caregiver training programs aim to contribute to learning and coping among family caregivers. <p><i>Methods:</i> The study is based on qualitative interviews with 16 family caregivers who attended caregiver training programs in municipalities in Northern Norway from 2010 to 2017. A stepwise-deductive inductive analysis was conducted and the results were discussed within the analytical framework of Antonovsky’s concept of “sense of coherence”. <p><i>Results:</i> The participants had positive experiences with the caregiver training program, and the program contributed to comprehensibility, manageability and meaningfulness in stressful life situations. Nonetheless, the participants’ narrations highlighted challenges with respect to the organizing and conducting of the program, openness and exposure, knowledge that could be both useful and painful, uncovered topics, and the need for continued support. <p><i>Conclusion:</i> The study indicates that the caregiver training program contributes to comprehensibility, manageability and openness. However, the program cannot substitute individual and continuous support for the families of persons with dementia.en_US
dc.identifier.citationLarsen LSL, Moholt J, Hamran T, Henriksen no, Blix BH. Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler. Tidsskrift for omsorgsforskning. 2020;6(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1803464
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03
dc.identifier.issn2387-5976
dc.identifier.issn2387-5984
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18619
dc.language.isonoben_US
dc.publisherScandinavian University Press / Universitetsforlageten_US
dc.relation.journalTidsskrift for omsorgsforskning
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/RCN/HELSEVEL-H/238146/Norway/Public dementia care in terms of equal services - family, local and multiethnic perspectives//en_US
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/tidsskrift_for_omsorgsforskning/2020/01/erfaringer_med_deltakelse_paa_kommunale_paaroerendeskoler
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US
dc.title.alternativeExperiences from family caregiver training programsen_US
dc.titleErfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoleren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel