Er administrativ inndragning etter havressursloven § 54 å regne som straff etter EMK?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18809Date
2019-12-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Frøvik, RuneAbstract
Det overordnede tema for oppgaven er om administrativ inndragning av fangst etter havressursloven § 54 er i samsvar med Norges forpliktelser etter EMK. Forvaltningen gjør vedtak om administrativ inndragning av fangstens verdi når det foreligger overtredelser av bestemmelser i fiskerilovgivningen. Subjektiv skyld vurderes ikke ved slik inndragning. Konkret er spørsmålet om slik inndragning er å anse som straff etter EMK. Den analysen tar utgangspunkt i de tre Engelkriteriene. En rekke momenter drøftes i den forbindelse. Videre er det spørsmål om inndragning som er å regne som straff etter EMK, setter som vilkår at det foreligger subjektiv skyld. Oppgaven tar til orde for at administrativ inndragning må nyanseres i ulike typetilfeller. For noen kategorier vil inndragning ikke være straff etter EMK. Mens inndragning for andre kategorier vil være å anse som straff etter EMK. Gjeldende forvaltningspraksis er dermed i strid med Norges forpliktelser etter EMK, ifølge oppgaven. Oppgaven anbefaler lovgiver og forvaltningen å gjøre endringer slik at administrativ inndragning også kan gjøres når inndragning er å regne som straff etter EMK. Det innebærer å innfortolke et krav om subjektiv skyld.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: