dc.contributor.advisor | Næss, Kari-Anne Bottegaard | |
dc.contributor.author | Konradsen, Lisbeth | |
dc.contributor.author | Mikalsen, Monika | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T09:23:58Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T09:23:58Z | |
dc.date.issued | 2020-06-19 | |
dc.description.abstract | Barn med utviklingshemming har reduserte kognitive og adaptive ferdigheter (WHO, 2019), noe som videre påvirker språklige ferdigheter (Esbensen & MacLean Jr, 2017). Vansker innenfor ulike områder av språket er vanlig, og variasjonen i gruppen er stor. Innenfor språkets områder regnes vokabular å være en nøkkelferdighet som kan ha betydning for utvikling også på andre språk- og utviklingsområder (Næss, Engevik, & Hokstad, 2017). Gjennom en randomisert kontrollert studie har vi undersøkt effekten av vokabularintervensjonen, DSL+ på ekspressive vokabularferdigheter hos barn med utviklingshemming. Vi ønsker gjennom vår studie å finne svar på om intervensjonen DSL+ bidrar til å øke ferdigheter innenfor ekspressivt breddevokabular og ekspressivt dybdevokabular hos barn med utviklingshemming som er 5-6 år ved pretest. Utvalget på 24 barn ble gjennom randomisering fordelt i to grupper; intervensjonsgruppen som mottok intervensjonen gjennom daglige leksjoner i 30 uker, og kontrollgruppen som fulgte ordinært pedagogisk opplegg i sin barnehage eller skole. Intervensjonen ble implementert av pedagogisk personale ved den enkelte barnehage/ skole. Utvalgets ekspressive ferdigheter ble målt ved to tidspunkt, pre- og posttest. Resultatene av studien viser at vokabularintervensjonen DSL+ har signifikant effekt på intervensjonsgruppens ekspressive breddevokabular for ord det er trent på i intervensjonen. I forhold til breddevokabular finner vi ingen signifikant overføringseffekt fra trent vokabular til generelle vokabularferdigheter. Vi finner heller ikke at intervensjonen har hatt effekt på dybdevokabular. Videre viser resultatet at barnas vokabularferdigheter ved pretest har betydning for utviklingen av vokabular i intervensjonsperioden, da gruppens vokabular målt ved intervensjonens start (T1) har signifikant innvirkning på barnas vokabular målt etter gjennomføring (T2). Våre funn indikerer at intervensjoner som er rettet mot å bedre ekspressive ferdigheter hos barn med utviklingshemming kan være et effektivt tiltak i barnehage og skole med tanke på å øke barns ekspressive breddevokabular. Våre funn taler også til fordel for tidlig innsats for barn med utviklingshemming da best mulig utviklede vokabularkunnskaper ved skolestart vil kunne bidra til å optimalisere barnas videre vokabularutvikling og læringsutbytte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19162 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | Ped 3901 spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | Utviklingshemming | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.title | Tiltak for ekspressive språkvansker hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ vokabularintervensjonsstudie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |