dc.contributor.advisor | Skogdal, Signhild | |
dc.contributor.author | Thronæs, Nina Torheim | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T09:45:43Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T09:45:43Z | |
dc.date.issued | 2020-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ble gjennomført. Fritekstsvar ble analysert, tolket og kategorisert. I oppgaven presenteres relevant forskning og teori om Tourettes, livskvalitet, skoletrivsel, relasjoner og stigma. Antonovskys salutogene modell som fokuserer på hva som kan opprettholde og fremme helse, er valgt for å belyse hvordan Tourettes kan påvirke skoletrivsel og livskvalitet.
Resultatene indikerer at Tourettes syndrom påvirker skolehverdagen og livskvaliteten i varierende grad. En høy andel av respondentene hadde opplevd mobbing og opplevde at det var manglende kunnskaper om diagnosen i omgivelsene. Videre var det en høy andel som hadde tilleggsvansker og behov for tilrettelegging i skolen. Det ble funnet en signifikant sammenheng mellom skoletrivsel og livskvalitet, og det ble avdekket predikerende faktorer for både skoletrivsel og livskvalitet. Sosial støtte og omfang av vansker framstår som predikerende for skoletrivsel og opplevd livskvalitet for ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19164 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.subject | Tourettes syndrom | en_US |
dc.subject | Nevroutviklingsforstyrrelser | en_US |
dc.subject | Skoletrivsel | en_US |
dc.subject | Livskvalitet | en_US |
dc.subject | Kvantitativ undersøkelse | en_US |
dc.subject | Tourette´s syndrome | en_US |
dc.subject | Tics | en_US |
dc.subject | School well-being | en_US |
dc.subject | Quality of life | en_US |
dc.subject | Quantitative survey | en_US |
dc.title | Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |