dc.contributor.advisor | Sollied, Sissel | |
dc.contributor.author | Lans, Karoline | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T12:29:44Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T12:29:44Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | Flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og diagnostisering utvilsomt er viktige temaer, ønsket jeg å se på hvordan skolen ivaretar elevene etter at en vanske er blitt bekreftet. Problemstillingen jeg søkte å få svar på, er: I hvilken grad opplever lærere å ha forutsetning for å gi et utviklingsstøttende opplæringstilbud til flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker? Denne oppgaven baserer seg på kvalitative data fra fire intervjuer med lærere i ulike stillinger i skolen. Fordi det forelå lite forskning fra før, benyttet jeg meg av konstruktivistisk grounded theory i innsamling og analysering av data. Funnene presenteres gjennom de tre hovedtemaene flerspråklighet, skole-hjem samarbeid og spesialpedagogisk kompetanse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19181 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Språk- og kommunikasjonsvansker | en_US |
dc.subject | Skole-hjem samarbeid | en_US |
dc.subject | Spesialpedagogisk kompetanse | en_US |
dc.subject | Minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.title | "Goddag mann økseskaft".
Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |