Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorBratteng, Julie Astrid Rundmo
dc.date.accessioned2020-08-31T08:33:25Z
dc.date.available2020-08-31T08:33:25Z
dc.date.issued2020-05-31
dc.description.abstractHensikten med studien er å få et innblikk i hvordan elever resonnerer og argumenterer i ulike nivåer av åpenhet i undersøkende matematikkundervisning. I denne studien har jeg besvart på følgende problemstilling: Hvordan resonnerer og argumenterer elever i videregående skole i undersøkende undervisning av ulike nivåer av åpenhet? Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på observasjonsnotater, lyd- og videoopptak i to ulike klasser ved en videregående skole. Utvalget består av ti elever, fordelt på to ulike undervisningsopplegg med ulike nivåer av åpenhet. Undervisningsopplegget påfølgende heltall kan karakteriseres som nivå 3 av undersøkelse, mens palindromer kan karakteriseres som nivå 5 av undersøkelse. I studien er det gjennomført en analyse av elevenes resonnering og argumentasjon ved bruk av Lithners (2008) rammeverk for resonnementsstrukturer og Balacheffs (1988) taksonomi av bevisstrategier. Videre ble de ulike resultatene sammenlignet, og det ble sett på likheter og ulikheter i elevenes resonnering og argumentasjon. Resultatene preges av naiv empirisme og lavt argumentasjonsnivå på tvers av undervisningsoppleggene. Grad av åpenhet i undervisningen, elevenes måloppnåelse og det matematiske innholdet i undervisningen er faktorer som kan påvirke elevenes resonnering og argumentasjon. Ut ifra resultatene kan man se at de ulike faktorene vil i liten grad påvirke resonnering og argumentasjonen til elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19196
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.titleMatematisk resonnering og argumentasjon. En kvalitativ studie av elevers resonnering i ulike nivåer av undersøkende undervisning.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)