dc.contributor.advisor | Danielsen, Fredrik | |
dc.contributor.author | Boine, Lone Merete Nergård | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T09:59:34Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T09:59:34Z | |
dc.date.issued | 2019-10-26 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler.
Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært:
Hva forteller lærere om sine erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med en dysleksidiagnose?
Kompetanseheving i digitale hjelpemidler ser ut til å være en utfordring for to av tre informanter. Dette er noe som viser seg å være gjeldende i dagens skole, da mange lærere ikke får tilstrekkelig kompetanseheving og tilgang til videreutdannelse. Denne problemstillingen viser seg også å stemme i ulike studier jeg har henvist til i oppgaven. Selv om disse utfordringene viste seg å gjelde, var likevel alle mine informanter positive til digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med dysleksi. Alle informantene beskrev under intervju at de så at digital støtte, var med på å bidra til progresjon hos elevene deres. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19245 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | Dysleksi | en_US |
dc.subject | Digitale hjelpemidler | en_US |
dc.subject | Lærer i arbeid med digitale hjelpemidler | en_US |
dc.title | Læreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnose | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |