dc.contributor.advisor | Berg, Karianne | |
dc.contributor.author | Thomassen, Gunn Marit | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T10:58:12Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T10:58:12Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. Jeg ønsket derfor å få kjennskap til samisktalende spesialpedagogers erfaringer. Problemstillingen:
«Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?»
Formålet med oppgaven er å avdekke sentrale fenomener i erfaring med å bruke Nordsamisk fonemtest. Når det skal legges til rette for god tilpasset opplæring for alle elever, må det tas høyde for det store språklige og kulturelle mangfoldet som en del av barns hverdag. I arbeidet med å gi samiske barn et godt og likeverdig tilbud i barnehage og skole, er det viktig å fange opp barn som har utfordringer, så tidlig som mulig. Det blir kontinuerlig jobbet med å oversette og tilpasse kartleggingsverktøy og pedagogiske læremidler på samisk. Spesialpedagoger har siden 2009 brukt Nordsamisk fonemtest for å kartlegge nordsamiske barn og unges utfordringer med språklyder. Testen er nå under revidering av Statped. Det vil derfor være veldig nyttig å få kjennskap til erfaringer samisktalende spesialpedagoger har med å bruke testen.
Jeg har benyttet kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer som innsamlingsmetode. Utvalget består av tre samisktalende spesialpedagoger med relevant erfaring. Funn etter intervjuene er drøftet opp mot valgt teori som blant annet berører språklyder, samisk språk og samiske språklyder, språklydsvansker, kartlegging av språklydsvansker, krav til fonemtester og tidlig innsats.
Informantenes erfaringer med testen, sammen med min tolkning, kan grovt oppsummeres i noen hovedfunn. Studien viser at informantene har mange av de samme erfaringene, både med tanke på utforming av testen, administrering og tolkning av resultatet. Dette omhandler blant annet bildene(ordene) i testen, hvem som utfører testen og mulighet for å tolke resultatet.
Nøkkelord: Nordsamisk fonemtest, nordsamiske språklyder, språklydsvansker, tidlig innsats | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19256 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |