Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeide, Morten
dc.contributor.authorUtsi, Tove Aagnes
dc.contributor.authorØstli, Jens
dc.date.accessioned2020-09-17T07:42:30Z
dc.date.available2020-09-17T07:42:30Z
dc.date.issued2009-04
dc.description.abstractRapporten omfatter resultatene fra en markedstest der 30 norske kjøkkensjefer har prøvd både reinkalvkjøtt og kjøtt fra voksen rein (simle). Målsettingen med undersøkelsen var å undersøke om en introduksjon av reinkalvkjøtt som eget produkt i det norske restaurantsegmentet kan bidra til økt differensiering og verdiskapning på reinkjøtt. Resultatene viser at kjøkkensjefene synes at reinkalvkjøtt har en betydelig lysere farge før tilberedning sammenlignet med voksen rein. Videre har reinkalvkjøtt en mildere viltsmak, og det kan synes som om det er noe mørere etter tilberedning. Det var ingen forskjell i helhetsvurderingen av produktene etter tilberedning, eller i interessen for gjenkjøp av simle- og reinkalvkjøttet kjøkkensjefene har prøvd. Det var stor interesse blant kjøkkensjefene for å kjøpe reinkalvkjøtt i fremtiden. Usikkerheten for introduksjon av reinkalvkjøtt ligger i om betalingsviljen er høyere enn for ”vanlig” rein. Pris ble oppgitt som en av de viktigste faktorene i avgjørelsen om å kjøpe reinkalvkjøtt i fremtiden. Ettersom filet av rein er det dyreste produktet, virker det å være fornuftig å introdusere andre produktformer som lår, plomme og biff ved siden av filet fra reinkalv. For å utvikle reinkalv som eget produkt vil det være viktig å sikre seg at man kan tilby restaurantmarkedet et mest mulig forutsigbart produkt, både når det gjelder kvalitet og størrelse.en_US
dc.description.abstractThis report presents the results of a market analysis based on how 30 Norwegian chefs’ evaluate the quality of calf compared to grown animals of reindeer. The results show that meat from reindeer calf has a lighter colour and a milder flavour of game than grown up reindeers. Furthermore it may seem like meat from reindeercalf is tenderer. There was a substantial interest among the chefs for buying meat from reindeercalf in the future. The main barrier for an introduction of reindeercalf as a product of its own in the Norwegian restaurant segments seems to be the willingness to pay for the product.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://nofima.no/>https://nofima.no/</a>en_US
dc.identifier.citationHeide M, Utsi TA, Østli J. Markedstest av reinkalvkjøtt i det norske restaurantsegmentet. Nofima AS; 2009. 25 p.. Nofima rapportserie(20/2009)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 923023
dc.identifier.isbn978-82-7251-684-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19398
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNofimaen_US
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie ; 20/2009en_US
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=yX6hvnQVYqWCExfRbRGL2whrVBbQDq0waYk%2fh5OP8%2fE%3d&docid=0bdddedb35c334d5791bbd8b2e4a985fb
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910en_US
dc.subjectVDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Landbruksfag: 910en_US
dc.titleMarkedstest av reinkalvkjøtt i det norske restaurantsegmenteten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.typeForskningsrapporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel