Hva skal jeg si? Å møte ungdom som har selvskadet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19626Dato
2020-06-03Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Borud, Martin AndreasSammendrag
Bakgrunn og hensikt: Forståelsen av hva som gjør at ungdom selvskader eller har selvmordstanker er varierende blant helsearbeidere, og det er en oppfatning blant kolleger om at det føles vanskelig og utfordrende å møte denne gruppen ungdom. Hensikten med studien er å se på ulike grunner til hvorfor ungdom velger å selvskade eller forsøker å ta sitt eget liv, og sette det inn i en større kontekst av hvordan barnesykepleieren oppfatter og møter denne typen ungdom og hvordan man kan gi best mulig sykepleie i disse møtene.
Problemstilling: Hvordan kan vi som barnesykepleiere møte ungdom som har selvskadet, på en best mulig måte?
Metode: Det er benyttet litteraturstudie som metode, og det er blitt gjort søk i tre databaser for innhenting av artikler. Artikler er lest og vurdert ved hjelp av vurderingsverktøy, med fokus på relevans og kvalitet. Både kvalitative og kvantitative artikler er inkludert. Alle artikler har blitt analysert og tematisert basert på funn.
Funn og konklusjon: Det er mange utfordringer rundt det å forstå og snakke om selvskading. Mange ungdommer vil ikke vise sine vanskelige følelser utad, gjerne på grunn av skam, selvforakt, kulturell eller familiær oppfatning, og således heller vende dem innover og skade seg selv. Svært få ungdom dør i Norge som følge av selvmord, men konsekvensene av selvskading eller selvmordsforsøk i ungdomsalder kan manifestere seg i ung voksen alder, og føre til økning i sykemeldinger, arbeidsledighet, og nye forsøk på selvskading og selvmord. Mange helsearbeidere synes det er svært krevende å møte ungdommer som selvskader eller er suicidale, og beskriver stor forbedring i sitt arbeid etter gjennomføring av målrettet opplæring i å møte denne gruppen ungdom. Som Barnesykepleiere har vi en god forståelse av problemer ved ulike utviklingstrinn, og er vant til å jobbe tett med ungdom og pårørende. Å kunne jobbe instrumentelt, uten å gi selvskadende handlinger oppmerksomhet, men å likevel kunne møte ungdommen på samme plan er utfordrende men viktig.
Nøkkelord: Selvskading, selvmordsforsøk, ungdom mellom 13 og 18 år, kommunikasjon, barnesykepleier.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: