ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial distansering i dagligvarebutikker: Kundeatferd før, under og etter annonsering av koronarestriksjoner

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19687
Thumbnail
Åpne
article.pdf (467.9Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2020
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Larsen, Nils Magne; Breivik, Jørgen
Sammendrag
Sosial distansering har vært myndighetenes fremste tiltak mot smittespredning under koronapandemien (covid-19). Å distansere seg fra andre mennesker er spesielt utfordrende i butikker hvor kundestrømmen styres etter forretningsmessige prinsipper, og ikke ut fra et smittevernhensyn. Denne artikkelen belyser hvilke utfordringer et normalt bevegelsesmønster i butikker byr på med hensyn til sosial distansering, og gir videre innsikt i forskningsdata om forbrukernes atferd under covid-19-pandemien som har betydning for tettheten av kunder i dagligvarebutikker. Et hovedpoeng i artikkelen er at atferdsmønsteret i dagligvarebutikker er iscenesatt av kjedene, med den konsekvens at kundestrømmen konsentreres til kun en liten andel av det totale butikkarealet. Det kan være utfordrende å distansere seg fra andre personer i slike butikkmiljøer, og derfor har forbrukerne under covid-19 blitt oppfordret til å gå i matbutikken sjeldnere, på tidspunkt hvor det er færre til stede, samt å ikke hamstre. Med data fra Coop gir vi i denne artikkelen innsikt i hvorvidt forbrukerne har fulgt disse rådene. Vi avdekker tendenser til hamstring, men kun over et svært kort tidsrom. Dataene gir også uttrykk for at forbrukerne reduserte sine ukentlige butikkbesøk i de påfølgende ukene etter annonsering av koronatiltak, men da med den konsekvens at de handlet flere varer når de først var i butikken. Den prosentvise fordelingen av disse butikkbesøkene utover åpningstiden var imidlertid ikke så ulik atferden før covid-19. Dataene indikerer videre at det foregikk en gradvis normalisering av handleatferd utover mars og april, og at befolkningens vaner i stor grad var tilbake til normalen allerede i første uken av mai.
Beskrivelse
Source at https://www.magma.no/.
Forlag
Fagbokforlaget
Sitering
Larsen NM, Breivik J. Sosial distansering i dagligvarebutikker: Kundeatferd før, under og etter annonsering av koronarestriksjoner. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2020(6):96-105
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen) [632]
© Econas Informasjonsservice AS

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring