dc.contributor.advisor | Eilertsen, Tor Vidar | |
dc.contributor.author | Huemer, Jeanette | |
dc.date.accessioned | 2009-07-09T08:53:17Z | |
dc.date.available | 2009-07-09T08:53:17Z | |
dc.date.issued | 2009-05-15 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne studien er utfordringer knyttet til utvikling av endringskompetanse hos studentene i sykepleierutdanningen. Jeg ønsker å belyse om aksjonslæring som pedagogisk tilnærming i utdanningen kunne bidra til å utdanne endringsorienterte sykepleiere. For å få svar på problemstillingen ”Kan aksjonslæring i utdanningen bidra til å utdanne endringsorienterte sykepleiere?” har jeg undersøkt hvordan sykepleierne beskriver sin deltakelse i et aksjonslæringsprosjekt: ” Sykepleieprosedyrer for små mobile skjermer.”
Forskningsstrategen er en casestudie og data er framkommet ved halvstrukturerte individuelle intervjuer av fire informanter. Informantene fullførte BA-utdanningen i sykepleie våren 2007. Alle informantene er kvinner i et aldersspenn fra 24 til 36 år og har sitt arbeid i to forskjellige kommuner.
Gjennom analysen har jeg vist hva som kjennetegner studentenes erfaringer og hvordan dette kan knyttes til læringsteori i et sosiokulturelt perspektiv. Er sykepleierne endringsorienterte og kan dette knyttes til aksjonslæring som metode? Min analyse og tolkning gir følgende hovedfunn:
<br>• praksisfellesskapet i de praktiske studiene kan påvirke studentens mulighet til å bli legitime perifere deltakere.
<br>• deltakelse i prosjektet ga gjenkjennelse av sentrale elementer i en aksjonslærings prosess.
<br>• praksisfellesskapets syn på IKT påvirker den nyutdannede, men de har klart å bevare sin positive holdning.
<br>• sykepleierne er bevisst på sitt og kollegers ståsted i forhold til IKT og de tar ansvar for å definere sin yrkesrolle.
<br>• erfaring fra deltakelse i aksjonslæring oppleves som relevant for forståelse av utfordringer i arbeidet fordi det er handlingsrettet og gir tid til refleksjon.
<br>Funn i forhold til endringsorientering er konsistente. Informantene framstår som trygge på eget ståsted i forhold til teknologi og kan reflektere over problemstillinger knyttet til å stå i spenningsfeltet mellom idealer og realiteter. I hvor stor grad dette kan knyttes til aksjonslæring som metode kommer ikke tilstrekkelig fram i materialet til å kunne konkludere. | en |
dc.format.extent | 356303 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1986 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1744 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-6308 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en |
dc.subject | aksjonslæring | en |
dc.subject | sykepleie | en |
dc.subject | IKT | en |
dc.subject | endringskompetanse | en |
dc.title | Aksjonslæring i sykepleierutdanningen : en bro mellom skole og arbeidsliv? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |